Jules och Jim

Handling: En bitterljuv kärlekshistoria som spänner över två decennier och handlar om två män vars vänskap sätts på prov av kärleken till den vackra Catherine.

År: 1962
Sabine Haudepin
Marie Dubois
Christiane Wagner
Michel Subor

Nya vågen. Francois Truffauts bästa, enligt "alla". Den börjar mer som en komedi, och blir mer allvarlig ju närmare slutet vi kommer! Vad är syftet?
Jag förstod definitivt inte alla aspekter av denna, finns flera djup och undertexter man borde läsa på om. Men fängslande fann jag den inte. Mycket dialog i princip hela tiden - var pigg när du ser den för att hänga med! Tål att ses om.

En fråga: Är Moreaus karaktär ett typiskt exempel på ett fall av en kvinnlig patient med borderline personlighetsstörning?

Denna "Nya vågen" film var verkligen inget för mig.
Fullkomligt ointressant och tråkig. Jag bara satt och längtade till slutet. Skådespelarna var väl hyfsade, men något mer av värde hittade jag inte.

minelli

medelbetyg. Lite tråkig emellanåt, men fortfarande: en klassiker.

Nefern

Jag trodde verkligen att detta skulle vara en film för mej, men tji fick jag! Urtrist och löjligt hurtfrisk, ville strypa var och en av huvudkaraktärerna redan efter en halvtimme, och inte gick det uppåt efter det. Truffauts kvinnorbeskrivning är skrattretande! Men ta för alll del inte min ringa betygsättning som grund, då jag antagligen faktiskt bara missat det underbara i den..

Filmen är svartvit

Willie & Phil (1980)