Cabaret

Musikal:

Musikal:
3,7

Handling: Berlin, tidigt 30-tal. Det råder ett dekadent nöjesliv. På Kit Kat Klub uppträder Sally Bowles. Hennes livsfilosofi är enkel - hon vill leva snabt och hänsynslöst. Men i kulisserna hörs marschsteg. En annan tid är på väg.

Filmen tog oväntat hem hela 8 Oscars då den kom.

År: 1972

Ricky Renée
Estrongo Nachama
Kathryn Doby

starchild

En bra filmmusical i regi av Bob Fosse som speglar det dekadenta 30-talets Berlin. Ryser fortfarande vid Vaterland som sjungs av gossopran i Hitlerjugends uniform

The_Dude

Vilken otroligt bra film! Liza Minnelli i huvudrollen som Sally Bowles är den stora stjärnan på Kit Kat Club i ett Berlin som 1931 befinner sig i politiskt kaos. Nazisterna mobiliserar sig och kastar en mörk skugga över hela Tyskland. Men på Kit Kat Club är det cabaret och varieté som gäller och där finns det plats för alla. Detta är ju en musikal, men huvudhistorien blandas med musiknummer från Kit Kat Club och pressenteras av den smått galne Emceen. Historien kretsar runt Sally och många sköna lirare dyker upp i denna film som rekommenderas varmt till alla film älskare.

rivulet

underbar, tycker michael york och liza minelli passar underbart ihop som ett enda stort... ingen aning vad, men älsakr det iaf

havarti

Om ni gillade "Chicago" - den här är förlagan och ungefär 100 gånger bättre. Den kanske enda musical (jag hatar musicaler i vanliga fall) där musiknumren faktiskt är en naturlig del av handlingen. Alla numren (utom den med Hitler-Jugend-gossen) tar plats på cabaret-scenen: smaklöst, roligt, sexistiskt och rasistiskt.

YasmineWilterius

Love it! Snyggt skådespeleri med en mystik och en dyster stämning som håller tittaren fast genom hela filmen.

Rätt bra musik och lite rolig alltemellanåt. Men det blir lite för många hopp och vissa scener blir inte riktigt slutförda.

Gunnar Bergquist

En originell film - och kanske ska man inte analysera den sönder och samman. Men man kommer inte ifrån att den nästan helt spelar på känslor, och att filmer som skall gå till intellektet brukar vara tråkiga. När jag såg Maria Brauns äktenskap kom jag mot slutet i panik och gick ut och rökte. I foajén mötte jag en raggare. - Pallade inte du heller? - Nä.

Det kanske bästa i filmen är när en grabb i Hitlerjugend ställer sig upp och sjunger Vaterland. Det är vidrigt förstås; samtidigt vackert och medryckande. Den scenen säger mer om nazismens kraft än många intellektuella analyser av fenomenet.

PS: först när jag skrivit detta fick jag syn på starchilds kommentar här nedan!

starchild

En 2 som film & i sin egen genre.

Taglines: The Award-Winning Smash Hit Musical [UK Video] / A divinely decadent experience! [UK Quad Poster] / Come to the Cabaret [UK Quad Poster] / Life is a Cabaret.

Vann 8 Oscar (bl a Best Actor in a Supporting Role: Joel Grey, Best Actress in a Leading Role: Liza Minnelli, Best Sound, Best Music: Scoring Original Song Score and/or Adaptation & Best Director: Bob Fosse) *.
Nej, jag e ledsen, men jag förstår INTE storheten med denna film. Jag funderade till och med på att ge den -2 som film i sig (!). Den var seg och oengagerande och därmed bitvis oförståelig. Vad ville man i manus och vad ville regissören förmedla?
Visst är Minelli både mycket duktig på sången och sexig, och Grey är mycket bra och bitvis rätt kul som kabaretdirektören (MC'n = Master of Ceremonies). York kör på rutin. Visst är en del sånger rätt fina också samt en del texter fyndiga, men detta räcker inte för att göra en bra film.
Kul att ha sett denna omtalade och prishyllade film **, men detta känns som tidsspill att se om för mej. Hamnar inte i DVD-hyllan. Vem vet - kanske det hade gjort en liten skillnad om man hade sett den riktiga Broadway-musikalen först?

Trivia: * Has the distinction of winning the most Oscars (8) not one of which included the Best Picture Oscar. / ** Selected in 2003 by the Smithsonian Institution as one of eight films being preserved for future generations & in 2007, the American Film Institute ranked this as the #63 Greatest Movie of All Time. It was the first inclusion of this film on the list.

rivulet