Levity

Handling: Manual Jordan är en man som är fångad mellan två världar: den han levde i innan han fängslades och den han nu blivit utsläppt i 23 år senare. Under ett butiksrån sköt Manual ihjäl den 16-årige expediten. Han anser att hans livstidsdom är rättvis, och han är så tyngd av skuld att han känner både förvåning och motvilja när hans plötsligt benådas.

Snart vandrar han vilset omkring i sina tidigare hemkvarter när den hårdnackade men beskyddande predikanten Miles Evans tar honom under sina vingars beskydd. Evans sköter en parkeringsplats bredvid ett diskotek, och han låter ungdomarna parkera där mot att de lyssnar på hans predikningar. Han ger Manual ett rum mot att han hjälper honom, och snart är Manual indragen i den vilsna tonårstjejen Sofias liv, samtidigt som han försöker ta kontakt med Adele Easely - systern till pojken han mördade.

År: 2003
Abede Burke
Diego Abella
Brent Rogers
Cordell Clyde

en faktiskt ganska så bra film !

En 3+ som film, en -4 i sin egen genre & en 3 som underhållning.

Tagline: -

Detta är en fin film som växer på slutet, men generellt sett är något för långsam i tempot. Fin story, lagom längd (96 min) och mycket fin musik (temat) höjer dock upp minustrean jag var på väg att sätta till en början.
Skådespelarinsatserna är bra. Alla fyra kända kör på sin erfarna rutin.
Genomarbetat foto.
Filmen hamnar trots detta inte i min DVD-samling då jag känner att detta var den typen av film man bara behöver se en gång för att minnas den med fina minnen i behåll. Dock kan man se om den och framförallt lyssna på musiken, om man får tag på den vill säga.

Trivia: Ed Solomon wrote the screenplay over a 20-year period.

Levity är en sån där film som klår det mesta trots att den tillhör en av skådespelarnas minst kända filmer. Mycket välspelat drama som berörde mig. Thornton är fantastisk. Ett måste!

Robert_Eriksson

En intressant, tragisk och ganska gripande film, även om en del saker i den kunnat gjorts bättre.

En väldigt intressant och gripande film som handlar om en man med skuldkänslor för det mord han begick för 23 år sedan. Mycket bra skådespelarinsatser! Rekommenderas!

Är en bra film tycker jag

Keyser Soze

Lågmäld film, som som inte fått den uppmärksamhet den förtjänar här i Sverige. Kan varmt rekomenderas, svårt att förklara vad den handlar om men det är en riktigt bra film. Kirsten Dunst, Morgan Freeman och Billy Bob Thornton är alla mycket bra.