En prins i New York

Handling: En stenrik och bortskämd afrikansk prins kommer till Amerika i sin jakt på en fru. Tillsammans med sin närmaste kompanjon, får prinsen snabbt ett jobb, nya vänner, ny bostad, nya fiender - och hel massa problem.

År: 1988
Ralph Bellamy
Cuba Gooding Jr.

Copyright Paramount Pictures

tessan81

Kanonbra film med Eddie Murphy i sina bästa dagar. Kulturkrock är ett tacksamt tema att göra komedi av och det här är verkligen hur kul som helst! Jag bara älskar prinsens "väckarklocka"...Vi snackar blåsorkester!

Tanden

Jag blev faktiskt positivt överaskad över den här filmen, då jag från början inte trodde att det skulle vara någon höjdare. Trodde handlingen skulle vara värdelös , men det är den faktiskt inte. Roligt att Samuel l Jackson har en sådan liten roll. Haha, en av världens kändaste skådespelare rånar banken och drar sedan ut , men det är förmodligen bara för att han inte hade gjort pulp fiction än. En klar trea faktiskt.. Ingenting att klaga på.

det märks att det e under eddie storhets period..för att inte tala om samuel l jacksson han va grym i den lilla rollen

Eddie är helt okej.

En film med Eddie Murphy i en av sina bästa roller (och några roller till), sevärd att en gång. Om man inte lämnat efter den fåniga inledningen i ett fiktivt afrikanskt kungadöme får man se filmen utvecklas i positiv riktning efter att prinsen anlänt till NY. En rad ganska coola händelser blandat med en söt kärlekshistoria lämnar lite feelgood efteråt, missa inte scenen efter sluttexterna, upplägget påminner om JL:s BB filmer, svag 3:a.

Underhållande och lite ovanlig film med Eddie Murphy. Hade förväntat mig lite mer "tokrolig" humor, men det funkade bra som det var.

martin88

Murphy briljerar i denna sköna komedi. Gillar hela storyn och utförandet är bra!

Audrey T

Rolig 80-talskomedi som är så där mysig och hemtrevlig som de brukar vara. Prinsen Akeem kommer till New York för att hitta en fru. Han har en positiv inställning till allt och har inget emot att leva som en fattig man för att hitta en kvinna som inte vill ha honom för sina rikedomar. Filmen handlar inte om hur underbart det är i USA, vilket är skönt. Eddie Murphy spelar många av rollerna själv, bl.a en vit man och det får han gärna göra för all del men det tillför inte filmen något. Filmen gör en blinkning till en annan av Murphys filmer: "Ombytta roller", prinsen ger nämligen en sedelbunt till två hemlösa som är de två gubbarna som lurar honom i den filmen. Soundtracket i filmen är underbart 80-talssmörigt!

En bra film rolig och lätt att hänga med i. Får en 3:a

En prins i New York 2 (2021)