Cannibal Holocaust

Handling: Ett filmteam som ska göra en dokumentär om de olika stammarna i Amazonas djungler har försvunnit. Snart finner man filmteamet dödade och bredvid dem deras filmkamera. Väl hemma i USA tittar de på filmen teamet spelat in. Det är inga trevliga syner de får se...

År: 1980
Gabriel Yorke
Paolo Paoloni
Lionello Pio Di Savoia
Luigina Rocchi

Tycker filmen känns onödig, speciellt tack vare en krystad slutkläm. Alla djurmord kändes omotiverade och drog ingen nytta till handlingen. Visst den är extremt äcklig och påfrestande, men det medför inte positivt som jag trodde innan jag skulle se filmen. Och sedan är den extremt dåligt utförd, skådespelet är bland det pinsamaste man sett och scenografin samt regiet är ju razzie klassat. Det bästa med filmen var ett oerhört bra ledmotiv. 1+

Detta är en oerhört obehaglig film som förmodligen aldrig borde ha gjorts, men "i sin genre" är den välgjord. Jag minns inte sist jag blev så äcklad av att se på film. Allt djurplågeri, blod, våldtäkter och allmänt äckel är oerhört realistiskt och ibland t.o.m. äkta vilket gör det väldigt svårt för tittaren att distansera sig och se detta som "underhållning". Jag tycker resultatet är ytterst smaklöst och meningslöst, men samtidigt så lyckas regissören placera mig (motvilligt) där han vill ha mig. Jag blir äcklad och tycker väldigt illa om filmen av flera anledningar, men samtidigt kan man inte låta bli att rysa och dras med i handlingen som är spännande och som förstärks av den välvalda musiken samt det inlevelserika fotot. Med detta i anseende tänker jag godkänna filmen, men samtidigt så går det att diskutera hurvida sådant här kan betraktas som "konst" och om det här verkligen är moraliskt försvarbart?

Det här är en film som har ett rykte som få och har kallats för "den mest kontroversiella filmen genom tiderna", vilket gjorde att jag inte kunde låta bli att se den. I mina ögon är det här en totalt meningslös film som bjuder på en orgie i slakt, våld, våldtäkter och mord. Det är just många av dessa scener som är så uppseendeväckande på grund av att de känns så realistiska och många av slakterna i filmen är ju också fullt på riktigt. De dåliga skådespelarna gör dock så att realismen som möjligtvis kunde räddat den här filmen går om intet. Har ingen aning om vad man egentligen vill säga med den här historien och när den avslutas med repliken "I wonder who the real cannibals are" känns det bara som en usel ursäkt för att få göra en sådan här skitfilm.

Ajice

Äcklig och sjuk, en av de värsta filmerna jag sett, mådde väldigt dåligt i flera veckor efteråt, Exorcisten (som jag också mådde dåligt av) var iaf sevärd, detta är bara skräp.

rednaxela

Väldigt skum film som jag inte tyckte var alltför äcklig.När det väl hände något skakade kamera mannen och objektet han filmade blev otydligt.Visst ett par scener kan vara äckliga och chockerar en rejält men jag hade förväntat mig ännu mer utav det extrema vilket filmen inte visade.

Lagom stark tvåa.

bombababylon

Väldigt bra film även om jag inte gillar att de mördar djuren på riktigt vilket drar ner betyget.

Dan banan

Våga inte påstå att du kan förklara vad bissar film är för något innan du tagit dig an Cannibal Holacaust.
Det här är onekligen det vidrigaste jag sett hittils, och jag som tyckte Cannibal ferox var avskyvärd.
Trotts en halvtorr spänning och påkostade effekter så kan jag inte göra annat än avråda er.

xunny

Mycket bra film, själv blev jag väldigt "skakad" av att ha sätt denna film som jag aldrig blivit tidigare, mycket bra och sevärd film!

anddav507

Åh fy i helv*te vad äcklig film. Bara våldtäkter och mord och allt möjligt jäv*a splatter. Helt onödig film att kolla på. Jag spydde.