Studie i brott

3,6

Handling: Historien utspelar sig i San Fransisco, där James Stewart spelar detektiven Scottie Ferguson som lider av höjdskräck. Han får i uppdrag att skugga den självmordsbenägna frun (Novak) till en av sina vänner.

Efter att han lyckats rädda henne från att drunkna i bukten, börjar han att bli besatt av den vackra och mystiska kvinnan.

År: 1958

Raymond Bailey
Ellen Corby
Konstantin Shayne
Lee Patrick

Mycket sevärd klassiker som av och till är fruktansvärt kuslig. Scenen som utspelar sig i trappan på väg upp till kyrktornet är otroligt snyggt gjord. De mäktiga prestationerna av James Stewart och Kim Novak, samt Tom Helmer i en biroll, lämnar mig djupt berörd. Kombinerat med det strålande soundtracket och den överlag otäcka scenografin är Vertigo en mycket bra film – eventuellt en av Alfred Hitchcocks allra bästa. Vissa övergångar sköts något klumpigt, och ett par scener känns överflödiga, men på det stora hela är jag mycket imponerad.
"You shouldn't keep souvenirs of a killing. You shouldn't have been that sentimental."

Robert_Eriksson

En väldigt intressant, spännande, oförutsägbar, romantisk, gripande och smart film, med lysande skådespelarinsatser av James Stewart och den mycket vackra Kim Novak. Filmens sista 30-40 minuterar tillhör något av det bästa jag någonsin sett! Jag skulle nästan lika gärna kunna dela ut en femma, men nöjer mig med en jättestark fyra!

thehurricane

En mycket intelligent film. Något seg i mitten, men alldeles underbar. Det är bara smådetaljer som håller den borta från en klockren 5:a. Se den och upplev filmmagi när det är som bäst.

En delvis mycket bra och oförutsägbar film som tyvärr är lite för omständig/lång/seg för att få en 4:a

Jag tycker att början och slutet är riktigt bra. I mitten av filmen blir det lite segt. Jag gillade "Fönstret åt gården" och blev positivt överraskad när jag såg att det var samma skådespelare i huvudrollen även i denna. Men även om det var en bra film känns det som att en 4:a blir för mycket. Det får bli en stark 3:a.

larsan

såg filme nyss och ärväldigt imponerad ingentin bar överhuvud taget möjlgt att räkna u på förhabd ett mästerstycke av JHitchkock!

uncle_funk

Bra film med snygga vinklar, dem var mycket duktiga på 50-talet när det gällde idéer till scenografi och bildspråk. En studie i Brott var en mycket bra film som alla bör se.

ToxicAvenger

Mycket tråkig. Japp.