Utvandrarna

3,7

Handling: Jan Troell återberättar Vilhelm Mobergs romansvit om Karl Oskar och Kristina. Om svält i Sverige och drömmar om Amerika, och resan dit, till det förlovade landet. Filmen inleds med några ord av Troell.

År: 1971

Gustaf Färingborg
Åke Fridell
Agneta Prytz
Halvar Björk

Copyright Svensk Filmindustri (SF)

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: a new land... a new hope... a new dream.

Denna film såg jag när jag var barn en gång i soffan med föräldrarna på TV. Nu först sommarn 2009 ser jag om denna klassiker och jag hade för mej att den skulle vara både generellt sämre och segare, men var glatt överraskad jag blev. Visst är filmen (tillsammans med del 2 - Nybyggarna - också den mastodontlång) lång och långsam, men det blir inte så segt, trots att Troell medvetet jobbat mer med bildspråket än med de extremt få dialogerna. Det blir intressant och spännande.
Ljuset och fotot är stundtals mycket medvetet - och därmed också fint. Musiken är helt ok, knapp märkbar men fullt funktionell. Storyn är skriven från Nobelpristagaren Mobergs klassiker, så manuset är riktigt bra av bl a Troell (Moberg sa på tiden filmen gjordes att det enligt honom bara fanns en enda filmskapare som skulle få hans förtroende att filma hans böcker, och det var just Troell).
Fin regi. Fin och trovärdig scenografi/miljö. Fint skådespel av de flesta av många av våra mest folkkära skådespelare.
Helt klart sevärt! Tvivlar dock på att filmen hamnar i DVD-samlingen främst av det skälet att detta är en film man inte kan/ska/bör/vill se särskilt ofta då man minns mycket ändå och kan leva på det och njuta av det under en lång tid.
OBS: Filmen hör ju direkt ihop med Nybyggarna så egentligen kan man läsa dessa recensioner ihop! Skillnaden är att i del 2 är det mer USA så att säga.

Trivia: Jan Troell and Wilhelm Moberg had a disagreement whether the actors should use dialects. Troell wanted all actors to speak Småländska while Moberg wanted no dialects. As a compromise Karl-Oskar and Kristina speak with a dialect while many of the others such as Robert and Arvid only speak with a very light accent. / When filming the scene towards the end, where Karl Oskar walks off to find a better place for his settlement, director Jan Troell forgot to yell, "Cut." Max von Sydow just kept walking and walking, waiting for a "cut", and nobody realized until they took lunch. / The actresses playing Ulrika and Elin, Ulrika’s daughter, were also mother and daughter in real life.

En utomordentlig inblick i hur utvandringen såg ut! Miljön och skådespelarna va inte heller så dumma. Det enda negativa är att det ibland kan vara svårt att höra/förstå vad dem säger i filmen och sen är den något för lång..

Mikael

Grym svensk film.

En svensk klassiker!!. Utvandrana är en engagerande film med utmärkta skådespelare.

olivera91

Det är för lite musik, helt klart. Men det är häftigt att få sig en inblick i hur utvandringen var. Max Von Sydow är ju älskvärt bra, är för övrigt släkt med honom. Han är min gamla kompis halvbrors pappas farfars kusin. 4,4.

Mästerlig film som gör den fantastiska boken rättvisa. Hade dock velat se en lite starkare rollbesättning - ingen av skådespelarna var fenomenal. Historien berättas med hjärta, spänning och mycket inlevelse.

Ram

Bar film om man vill se eller få en bild om hur det var att utvandra. Men filmen är extremt långt och tråkig.

Nybyggarna (1972)
Utvandrarna (2021)