Den galne professorn

2,5

Handling: Professor Sherman Klumps kropp är extremt omfångsrik, för att inte säga fet. Han har försökt med allt för att gå ner i vikt, men inget har hjälpt. Och eftersom han forskar i ämnet fetma tror han äntligen kommit på lösningen till sina problem. Han har uppfunnit en brygd som smälter bort fett. När den vackra Carla Purty kommer till universitetet försöker Sherman desperat att påskynda processen för att vinna hennes hjärta. Han testar därför brygden på sin egen kropp och förvandlas från den tafatta professorn till den odräglige Buddy Love, en tjejtjusare som kan snacka sig ur pinsamma situationer. För första gången i sitt liv får Sherman känna vittringen av det liv han alltid har drömt om.

År: 1996
Chao Li Chi
Tony Carlin
Quinn Duffy
Montell Jordan

Det var med denna filmen man kände att Eddie Murphy hade en liten comeback efter många år av halvlyckade filmer och prestationer. Han spelar grymt bra och hans förvandling är enormt väl gjort. Rolig komedi för hela familjen. En nyinspelning av Jerry Lewis klassiker "Dr. Jäkel och Mr. Hyde". Stark trea!

Det här är en film av komediregissören Tom Shadyac som senare gjort flera roliga filmer med Jim Carrey. Detta är dock inget vidare även om inledningen är lovande. Sedan utvecklas det till en förutsägbar, överdriven och fånig standardkomedi. Ljuspunkten i filmen tycker jag är scenerna vid matbordet hos familjen Klump och Eddie Murphy som gammal snuskmormor är dunderljuvlig. Rätt coolt förresten att han ensam spelar hela sju (dessutom väldigt olika) roller! Visste ni t.ex. att han spelar den ljushyade träningsinstruktören? En stark tvåa blir betyget.

Den är rolig och speciell men inte den bästa med Eddie Murphy För jag tycker han är lite för överdriven i sin karaktär som Buddie Love!! Men annars är filmen mycket bra

martin88

Svårt att inte imponeras av Eddie Murphy, men manuset i denna filmen är på tok för svagt. Visst är den lite smårolig emellanåt, men mestadels löjlig, enformig och inte speciellt intressant. Svag 2:a!

pufred

3:a för bioversionen, en 4.a för directors cut-versionen.

AniloraK

Mellanåt riktigt rolig, men på tok för överdriven. Tröttsamt!

eddie murphys sista roliga film och här gör han det mycket bra

Rolig mend en känns lite uttjtatad för min del..

tosslan

Den här filmen tål jag bara inte! Den är så tråkig och hemsk.

Dr. Jäkel och Mr. Hyde (1963)
Den galne professorn 2 - Klumps (2000)