Sleepy Hollow

Handling: Ichabod Crane är en excentrisk utredare, som är fast besluten att sätta stopp för den mordiske huvudlöse ryttaren. Katrina van Tassel är en vacker och mystisk flicka med hemliga kopplingar till övernaturliga mörka krafter.

År: 1999

Steven Waddington
Christopher Walken

Copyright Paramount Pictures

Hamstertratten

En solklar fyra går till denna spökfilm från 1999. Ichabod Crane skickas till den kusliga staden Sleepy Hollow för att undersöka mystiska mord och övernaturliga skeenden. Detta är en mycket välgjord film som berör alla som tittar på den. Det finns humoristiska inslag och även mycket mörka och dystra inslag.

Utan att avslöja något kan jag dock säga att jag är något besviken på den onde huvudlöse ryttaren, som ser helt tramsig ut och det tafatta slutet. Dessa två malplacerade saker gör att Sleepy Hollow får en medioker fyra istället för en femma.

Det här är en snygg och riktigt myskuslig film av Tim Burton. Härliga miljöer och en mystisk inledning gör att det blir spännande från första stund. Tyvärr utvecklas filmen till en ganska fånig historia, men på något sätt kan man ha överseende med det på grund av stämningen och Johnny Depps fina insats. Skall verkligen ses om man gillar grafiskt snygga filmer.

Shellix

Den här filmen får en stark 5:a av mig, den har allt en bra film ska ha: spänning, skräck, lite romantik och först och främst: humor. Sleepy Hollow är en av de bästa "skräckisar" jag har sett, fast om jag hade regisserat den här rullen hade jag nog klippt bort delar av scenen med häxan... (Ni som har sett den vet nog vilken...)
Johnny gör ett magnifikt jobb som vanligt, och jag gillar att huvudrollen inte är av den vanliga tuffa-starka-polisen-som-inte-är-rädd-för-något-tappningen...

Spännande film som har vissa likheter med "Woman in black". Stämningen är väldigt Tim Burtonsk. En stark 3:a.

Silverpilen

En helt enkelt perfekt film! Den absolut bästa film jag någonsin sett (förutom Sagan om ringen)! Suveräna skådespelarinsatser, superbra dialog, väldigt oförutsägbar och jätteintressanta karaktärer! Främst två karaktärer är det som har fängslat mig i denna. De två tvillingsystrarna och historien om dem. De som sett filmen vet nog vilka jag menar. Jag gillar historien om huvudlösa ryttaren också! Finns många olika versioner om den, dock så är ingen i närheten av så bra som denna!

Vill även passa på att berätta att jag håller på tillsammans med en teatergrupp och gör en liten pjäs om denna historia som vi tänker spela upp! Då gör vi vår egen lilla version av Den huvudlösa ryttaren i Sleepy Hollow. Då spelar jag den roll som Johny Depp spelar Ichabod Crane, huvudrollen! Riktigt roligt!!

Bra skräckis som lämnat sina spår. Personlig favorit som når upp till höga höjder för mig.

Den här filmen är bara skum. Jag tycker inte om den alls. Äcklig och skrämmande. Men jag har sett mycket värre.

Nefern

Som vanligt i Tim Burtons filmer, blir handlingen lidande när all fokus verkar läggas på estetiken. Grymt snygg film men handlingen gör att jag inte kan ryckas med, det är för galet för min smak. Kötträd? Som en saga för vuxna, fast den saknar logik och budskap, enligt min mening. Jag tyckte att det var svårt att hålla ögonen öppna när jag tittade på denna, jag brydde mig inte om någon av karaktärerna.

den bästa tim burton filmen hitils som ja har sett och ja anser fortfarande att han e överskattad..men filmen va fasktikt bra som ja minns den

medel fyra

Tyckte filmen va bra, man kunde inte riktigt lista ut saker på förhand, inte långt i förhand i allafall hehe. Men den kändes samtidigt lite ogenomtänkt i vissa fall och sedan tycker jag att den blev lite väl mycket. Får en svag 3:a av mig