Stålmannen går på en krypto-nit

2,5

Handling: Stålmannen har blivit en superslusk. Orakad och med flaskan i högsta hugg flyger han omkring i världen och ställer till oreda. Han rätar upp det lutande tornet i Pisa till förtret för alla turister och blåser sen ut den olympiska elden mitt på upploppet. Dessutom har han börjat vänsterprassla med en blond bimbo. Bakom förändringen ligger superskurken Webster och datageniet Gorman - och framför allt en bit Kryptonit: bergarten som får vår trikåklädda hjälte helt knäpp. Med Stålmannen satt ur spel och med en superdator som kan manipulera vädret och skapa orkaner och jordskred runt jordklotet ska de kunna ta makten över världen..

År: 1983
Graham Stark
Henry Woolf
Gordon Rollings
Peter Wear

Trevlig äventyrskomedi som skiljer sig lite då den är mer åt det roliga hållet än föregående filmer. Pryor är sanslöst rolig i scenen då han dricker sig full och ska försöka få in två kort i datorn samtidigt. Mycket speciell och överraskande inledning.

Favoriten i serien, den har allt! Den är smålustig, charmig och är till och med lite läskig i scenerna med superdatorn. Men det bästa med den är nog den elake stålmannen, hur roligt som helst!

Känns ganska löjlig men ändå helt oki film så godkänt får den.

Pesole

Nja, den här filmen går inte riktigt hem hos mig, den är väldigt dålig.

Trotts den intressanta fighten mellan Onda Superman och Clark Kent så är resten av filmen så dålig att den bara får en 1a. Ett kolosalt misstag att ha med Richard Pryor i filmen! han förlöjligade hela filmen och passade inte in någonstans. Även John Williams soundtrack hade dom mixat till så det lät helt fel.

Dan13

Br aoch rätt okej film, men jag gillade mest 1 och 2. Såklart-

filmernas härskare

En oväntat bra vändning på Superman, då man på denna del skojar mer med Superman, en vanlig dag i Metropolis och huvudskurken, ett fattigt datasnille.

En ondsint boss anställer honom för att kunna regera över hela världen och uppfinner en bit misslyckad kryptonit, med en oväntad effekt som ger Superman fnatt och börjar ställa till det.

Ett skojigt äventyr som faktiskt funegrade bättre än andra delen.

nowomen

den var bra men lite långtåkigtnibland för det inte hände något men i slut betyg var den ganska bra

Stålmannen (1978)
Superman II - Äventyret fortsätter (1980)
Supergirl (1984)
Stålmannen i kamp för freden (1987)
Superman Returns (2006)