Stålmannen

Stålmannen Köp filmen på CDON

Handling: Vi får följa hela den fantastiska historien om hur Stålmannen kommer till jorden efter att hemplaneten Krypton exploderat, antar täcknamnet Clark Kent och möter superskurken Lex Luthor i en superkamp som får hela jorden att hålla andan.

År: 1978
Terence Stamp
Phyllis Thaxter
Susannah York

Copyright Columbia-EMI-Warner

Första filmen om Stålmannen är en mycket snyggt genomförd film som håller än idag. Tyvärr är den inte lika bra som uppföljaren och inte lika kul som trean. Den är lite för mörk och tragisk och lite för lång. Reeve och resten av skådespelarna är däremot riktigt bra. En klassiker!

Inget vidare faktiskt. Kanske en klassiker i "superhjälte-facket", men jag tyckte den var rätt trist och långdragen. En besvikelse!

En bra film så en 3:a förtjänar den allt.

Pesole

Är en bra film, jag gillar den. Men det är ändå något som fattast

Bilbo_one

Som man säger orginal är alltid orginal. Klar 3:a för denna välgjorda 70-talsrulle.

die_hard

en trea ska den bara ha

Rymdis

Funkar, men är kanske inte det allra bästa en kan se. Mycket charmigt töntighet ("I'm here to defend the American Way of Life") lyfter den till en ganska svag trea.

Den här filmen är en klar klassiker. Jag underskattade den här filmen när jag var barn och det skäms jag över. Den satte hela grunden för vad som är Superman och var helt nyskapande. Specialeffekterna är väldigt bra med tanke på att den gjorde 1978. Det ser väldigt naturligt och fint ut när Superman flyger iväg. Soundtracket, handlingen och en supercharmig Christopher Reeve gör det här till en odödlig klassiker.

Biopremiär: 1979-02-19

Superman II - Äventyret fortsätter (1980)
Stålmannen går på en krypto-nit (1983)
Supergirl (1984)
Stålmannen i kamp för freden (1987)
Superman Returns (2006)