All or Nothing

Handling: Handlingen utspelas under ett långt veckoslut i ett nedgånget bostadsområde i södra London. Phil är anställd som taxichaufför på en liten firma. Hans hustru Penny är snabbköpskassörska. Deras dotter Rachel städar på ett äldreboende och sonen Rory, som är arbetslös, ligger mest i soffan och tittar på TV. Phil och Penny har gradvis glidit ifrån varandra, men en dramatisk händelse förändrar plötsligt allt.

År: 2002
Regissör: Mike Leigh
Originaltitel: All or Nothing
Ursprungsland: Storbritannien, Frankrike
Timothy Spall
Lesley Manville
Alison Garland
James Corden

All or Nothing handlar i första hand om Penny, Phil och deras barn, och i förlängningen om deras grannar. De utgör en grupp människor vars liv inte har utvecklats på de sätt de hoppats. De har fastnat i en ond cirkel av bitterhet, besvikelse och självförakt. Det som sedan inträffar bryter deras monotona vardag, och plötsligt flödar känslorna.

Detta är en mycket snygg film med vackert soundtrack och bra skådespel. Redan i den första scenen fängslas jag totalt. Misären och ångesten som driver människorna är väldigt fascinerande, och ibland står jag knappt ut med att se det. Det händer visserligen inte särskilt mycket, men jag kan ändå inte slita mig. Det är karaktärerna som för den här storyn framåt, och det hade lätt kunnat bli en katastrof om skådespelarna inte kunnat agera. Allra mest måste jag dock berömma det fina manuset. Detta hade lätt kunnat bli en mardrömsskildring av elände utan slut, men hoppet om ett bättre liv finns där hela tiden - glimrande precis under ytan. Det behövs bara någonting som väcker människorna till liv.

Detta är den första film jag har sett av Mike Leigh och jag är mycket imponerad. Tänker helt klart bocka av hans övriga filmer. Vill se mer av denna insiktsfulla och subtila regissör.
"Tell me again how lucky I am to be working here. I keep forgetting."

Nefern

Underbar film! Helt otroligt bra personligheter, inte en enda ser Hollywoodsk ut, men mot slutet av filmen känns varenda en av gestalterna personlig och vacker. Fenomenala skådisar. Mycket fint filmad och jättebra uppbyggnad, Leigh bygger här upp alla karaktärer som med pusselbitar; en mycket skicklig teknik. Påminner om Bergman lite tycker jag, jag får samma känsla av denna som av många av Bergmans filmer. Mycket nära femman, får ta och se om den inom en snar framtid igen.

En intressant och gripande film, men saknade det där lilla extra.

"Tell me again how lucky I am to be working here. I keep forgetting."

Moonlighting

En av Mike Leighs absolut bästa...

Miss_marre

Porrig gubbfilm haha :P