Stilla natt blodiga natt

Handling: Några kvinnliga studenter på ett elevhem har under en tid varit utsatta för obscena och hotfulla telefonsamtal. Innan de flesta åker hem över jullovet, beslutar sig de sig för att ordna en fest. Någon utomstående håller dock festen under uppsikt utan att ge sig själv till känna. Dessutom ringer galningen igen. Men då en av eleverna spårlöst försvinner, tar de kontakt med polisen för att anmäla henne som saknad. Efter att en skallgångskedja har anordnats hittas liket av en ännu inte saknad flicka i ett skogsbryn. Polisen beordrar samtliga att gå hem och att stänga fönstren och låsa alla dörrar medan de finkammar området. För att studenterna på elevhemmet ska känna sig trygga beslutar sig polisen för att försöka spåra var samtalen kommer ifrån samtidigt som en polisman i patrullbil håller vakt utanför. Men är detta tillräckligt?

År: 1974

Leslie Carlson
Martha Gibson
John Rutter
Robert Warner

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Bättre än nyinspelningen!

jezzie86

En bra och obehaglig skräckis. Trots att man inte får se några överdrivna inzoomade äckelscener bevisar den här filmen att subtil skräck kan vara så mycket mer skrämmande.

Den innehåller många moment som är riktigt obehagliga som t.ex. telefonsamtalen och när man får se omgivningen från mördarens perspektiv.

Ett plus är att dialogen i filmen är bra och bitvis lite kvick och rolig faktiskt.
Minus för att jag hade velat veta vissa saker som inte klarades upp i filmen.

Filmen kom några år innan "Alla helgons blodiga natt" och jag imponeras enormt över hur regissören på ett mycket smart och enkelt sätt byggt upp en skräckstämning som inte många andra klarar av. Telefonsamtalen är ytterst bisarra och man blir verkligen illa till mods. Jag tycker både Hussey och Kidder var väldigt fina här och det känns att filmen lyfts ännu mer av det är ett sånt bra skådespelarteam. Gillar du skräckfilm så bör du inte missa denna klassiker. Mycket stark trea!

struwe

inte lika känd som hellowen,men lika läskig.jag såg den när jag var runt tio år kommer jag ihåg. jag tittade en kvart sen gick jag hem.sen såg jag den tio år senare.jag tyckte den var jätteläbbig.se den

Black Christmas (2006)
Black Christmas (2019)