Black Christmas

Black Christmas Köp filmen på CDON
2,1

Handling: En förrymd galning återvänder till sitt barndomshem på julafton, som numera används av en kvinnlig studentförening, och börjar döda tjejerna en efter en.

Remake av filmen "Stilla natt blodiga natt" från 1974.

Regissör: Glen Morgan

Peter Wilds
Ron Selmour
Michael Adamthwaite
Peter New

Jag har ofta undrat hur det kommer sig att remakes på kultskräckfilmer blir så pass usla. Se bara på The Omen (2006), The Fog (2005) och många fler. Kanske är det helt enkelt så att det inte finns något behov av nyinspelningar. Precis så är det med Black Christmas. Uselt skådespel av samtliga medverkande, en löjligt överdramatiserad intrig och en bunt genomskinliga grepp som uppenbarligen försöker förhöja spänningen, men faller platt. Stereotypt och löjligt. Black Christmas lyckas vara både händelselös och rörig, och den där vändningen som säkert var tänkt att chocka tittaren kändes bara så uppenbar. Föga genomtänkt och otrevlig film som får en självklar etta.
"Christmas tree. A magical rite ensuring the return of the crops. The mistle toe is nothing but a conception term. And fucking santa clause? This fat lawyer who watches you all year long to make sure you live up to his standards of decency before breaking into your house."

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Jag gillar skräck. Jag älskar julen. En helt ok film. Inget jag köper, men spännande är det allt. Och en sak till... Jag har _inte_ sett originalet från 1974.

En besvikelse om man ser till hur bra originalet är. Här har man ändrat om en hel del i manuset och gjort allting mindre läskigt med mindre stämning och mer blod. Det är därför en riktigt pinsam och misslyckad remake, men som enskild film funkar den ändå i viss mån.

Sallee

hm, själva handlingen var helt okej. ett minus till skådespelarna. Har inte sett stilla natt blodiga natt, men förhoppningsvis är den betydligt bättre än denna.
Klart godkänd !

uncle_funk

Just nu skakar jag hejdlöst på huvudet.
Skräckfilm? Om detta skulle vara en skräckfilm så heter jag Pär-Arne.
Den är inte alls läskig, redan efter de 5 första minuterna låg jag på golvet och asgarva på grund av mannen som trodde han var Jesus (jag är ateist).
Efter det visade det sig att Black Christmas bara var en löjlig Drama film som verkligen sträckte sig efter barn i 13-14 års ålder att titta på den. Hela filmen var för patetisk för sin genre att jag ville spy, det var drama, drama och åter igen drama rakt igenom. TVI.

Men filmen hade en hyffsad story och snygga tjejer, så den blir klassad som Godkänd.

miox

en okej skräck film men fanns några senner som var mycket dåliga men den black christmas från 1974 var mycket bättre

Star-Basse

Bra skräckis :) har ju inte set orginalet Stilla natt blodiga natt från 74 än.. men remaken ä bra iaf =)

Stilla natt blodiga natt (1974)