Hotet från underjorden

Handling: Kevin Bacon och Fred Ward spelar de två tuffa bönderna som försöker rädda en hel by i denna nervpirrande sciencefictionthriller.

Just som Val McFee (Kevin Bacon) och Earl Basset (Fred Ward) beslutar sig för att lämna byn Perfection i Nevada, blir deras avresa hindrad av mystiska rörelser i jorden. Med hjälp av en expert på jordbävningar (Finn Carter) upptäcker dom att deras avlägset belägna by angrips av en art människoätande ormar som lever under jorden. Nu börjar en desperat kapplöpning för att utmanövrera de otäcka monstren och nå fast mark.

År: 1990
Michael Dan Wagner
Conrad Bachmann
Bibi Besch

ledge

Mycket lyckad monsterfilm! Både underhållande och spännande på samma gång. Egentligen är historien fruktansvärt fånig. Hungriga jättemaskar förvandlar ett litet samhälle till ett smörgårdsbord. Men det fungerar väldigt bra.

Det lyckade konceptet är väldigt snarlikt Spielbergs Hajen.
1. Effekterna är enkla men välgjorda och effektiva. Genom att endast visa varelserna sparsamt ökar spänningsfaktorn.
2. Skådespelarna är utmärkta. I denna film har producenterna lyckats hitta rätt i sin casting. Kevin Bacon och Fred Ward har ett naturligt och effektivt samspel, och Michael Gross gör sin livs roll som smått galen vapenfanatiker.
3. Mixen mellan humor och spänning fungerar mycket tillfredställande. Regissören tar historien på allvar, så den blir aldrig fånig, trots en hel del klichéer

En annan orsak till att denna monsterfilm blev så pass lyckad tror jag beror på att man här har använt två mytologier effektivt. Dels det mytologiska monstret. Här fungerar filmen som en hyllning till 50-talets monsterfilmer. Men även myterna kring själva Amerika. Här driver manusförfattarna friskt med olika klichéebilder av amerikanen. Den vilda cowboyen, kalla kriget, försvararen som skjuter först och frågar sedan, det frihetslängtande folket som drar ut i vildmarken för att bygga ett nytt samhälle o.s.v. På detta sätt fungerar filmen som en smart kommentar till den amerikanska drömmen.

Detta är en film som fungerar för samtliga åldersgrupper och smaker. Och man kan definitivt se den flera gånger utan att den förlorar sitt underhållningsvärde.

Royban

Den bästa av filmerna i serien, och rejält underhållande b-film. Här skapades också en av mina favoritkaraktärer i film, Burt Gummer, den galne och paranoide vapenexperten. Här är det en kombination av skön humor och skönare karaktärer som gör hela filmen. Den är nämligen definitivt inte skrämmande, vilket är sant om de flesta monsterfilmer.
Som tur är vet filmen om detta faktum, och spelar därför upp det som kan göra monster-filmer bra.

kalles

Underhållande som satan, en sån där film som jämt brukar gå på tv på nätterna när man kommer hem från krogen.. Och gör den inte det så har jag inhandlat den som reserv..

Rolig och actionfylld, och förvånansvärt nyskapande i monsterfilms-eran..

Inte alls långt ifrån en 3:a..

ledge

Det lyckade konceptet är väldigt snarlikt Spielbergs Hajen.

Crocodile

Jag älskar Tremors så jag rekommenderar den och dess uppföljare, förutom tv serien som gjordes efter filmerna. Tremors är rolig och spännande så den är värkligen sevärd.
Jippi! det kanske kommer en femte Tremors film THUNDER FROM DOWN UNDER!

den va rätt okej faktiskt inte så brutal som vissa av dessa filmer brukar vara och det va en häftig handling

En bra film men inte direkt skrämmande utan mer underhållande och härlig film att se.

kalles

Rolig och actionfylld, och förvånansvärt nyskapande i monsterfilms-eran..

Inte alls långt ifrån en 3:a..

Lekfull och mycket uderhållande film.

Den här var riktigt bra! Det tar ett tag innan nånting händer men mot slutet blir det riktigt spännande. Inte mycket action men pirrigt ändå.

Hotet från underjorden 2 - Efterskalv (1996)
Hotet från underjorden 3 (2001)
Hotet från underjorden 4 (2004)
Tremors 5: Bloodlines (2015)