Dune

2,3

Handling: Filmatisering av Frank Herberts bästsäljande roman om ökenplaneten Dune. Vi följer härskarfamiljen Atreides märkliga äventyr. Lynch fyller filmen med imponerande specialeffekter, som t ex gigantiska sandormar, groteska figurer och gotiska palatsmiljöer.

År: 1984
Regissör: David Lynch
Originaltitel: Dune
Längd: 02:17, 03:10 (Special Edition)
Max von Sydow
Dean Stockwell
Alicia Witt
Sean Young
David Lynch

En gigantisk flopp! Totalt osammanhängande och ointressant manus baserad på den populära romanen av Frank Herbert. Lynch tog sig vatten över huvudet, något han enligt egen utsago aldrig lär göra om. Hans i särklass sämsta film.

När det gäller Dune (1984) har jag svårt att se på vilket sätt en regissör som David Lynch har låtit sitt distinkta filmskapande prägla den här filmatiseringen. Nu har jag inte läst boken som filmen bygger på, men det är ändå svårt att urskilja något drag som Dune har gemensamt med Lynchs tidigare och senare filmer - kanske eftersom materialet är så extremt redan från början. Om jag inte hade vetat att Lynch hade gjort filmen skulle jag aldrig ha gissat att det förhöll sig så.

Det enda jag kan säga utan att ha läst boken är att Dune - från första bildrutan till den allra sista - är mördande tråkig. Det dröjer inte mer än minuter innan jag fullständigt har tappat bort mig i intrigen, där karaktärer, händelser och motivationer jongleras hit och dit, till synes utan någon strukturerad tanke. För en 80-talare vet vi förmodligen vad vi har att förvänta oss effektmässigt, men i någon mån är den moderne tittaren alltid präglad av dagens specialeffekter. Jämförelsen är inte helt och hållet rättvis, men samtidigt är den svår att undvika. Dune är inte snygg, och jag kan inte påstå att effekterna inte gör ett skrattretande intryck.

Det irriterar mig att jag inte kan samla mig för att säga mycket mer än så här om Dune, men detta är en av de få filmer som jag måste kämpa för att kunna uttrycka mig om. En etta är egentligen ett för lågt betyg, för samtidigt som detta science fiction-äventyr lämnar mig helt och hållet oberörd, känns det inte särskilt kul att trasha en filmatisering av en bok som jag kan föreställa mig har många passionerade fans. Men min enda referensram är just filmatiseringen - och med det i åtanke kan jag inte bortse från att jag tillbringar större delen av Dunes två timmar och sexton minuter långa speltid i total apati. Föga förvånande grusades planerna på två uppföljare till Dune - baserade på Herberts romaner Dune Messiah och Children of Dune - efter den här filmens tveksamma framgång på biograferna.

Blir tokig på alla knasiga voice overs, men miljöerna och detaljerna är fantastiska! Historien är som sagt rätt svår att begripa och engagerande blir det ju då inte.

Snark...Stentrist och totalt meningslöst att ödsla tid på.

AggieD

Alltså jag tycker att den liknar litegrann Lynch, men inte så mycket! Hans filmer brukar vara mästerverk som ses om och om igen, men inte den här filmen. Jag gillar även skarpt Kyle MacLachlan, han är ju bra, men filmen är inget som fastnar, tyvärr.

Som jag och min mamma brukar säga, det bästa med filmen var Sting i rymdblöja x)

Therold

Vilken flopp denna film blev. Vad fan gör Sting i rullen? Jag kunde verkligen se framför mig en hejdundrande action/äventyr, men... nä, det är en tragisk syn. Den undviken bottenbetygen mest pga. manus.

demonpoet

En händelse i mina tonår som jag ej glömmer.

Rymdis

Mycket märklig. Kan de som inte läst boken förstå vad som försiggår? Dock ganska bra.

Dune (2000)
Dune (2020)