De utvalda

Handling: När änkan till en brutalt mördad man stämmer en mäktig vapentillverkare blir insatserna skyhöga inför en laddad rättsprocess. Men det är ett fall som kan vinnas innan rättegången ens har börjat. Miljontals dollar strå på spel och en skrupelfri juryrådgivare (Gene Hackman) gör allt i sin makt för att strategiskt välja ut och manipulera de tolv jurymedlemmarna till vapentillverkarens fördel. Spänningarna tilltar i det hänsynslösa spelet, men historien tar en överraskande vändning när det framkommer att jurymedlem nr 9 (John Cusack) har egna planer på att påverka gruppens sympatier!

År: 2003

Leland Orser
Jennifer Beals
Gerry Bamman

BeckyLou

Hyfsad Grisham-Thriller med bra skadespeleri. Dock gillade jag inte att de hade bytt bokens originella tema, där kampen var mot ett tobaksbolag och inte vapentillverkare.
Men men filmen funkar i alla fall och är spännande nästan hela tiden.
Sevärd och en trea helt klart.

en bra engångsfilm.dock lite halvt förutsebart men det går att se en vanlig vardag

Frida_OSX

Trodde detta var en tråkig 'Sitta i rättegångs film' men blev glatt överraskad. Bra skådespelare fastän manuset inte riktigt håller fullt ut.

Miss Ljung

Helt okej egentligen (bra skådespelare och manus, välgjord...) men jag var ärligt talat totalt ointresserad. Den hade ingenting som fick mig att vilja fortsätta titta.

stankovic

Bra men lite för enkel i handlingen.

Pesole

Det är en helt okey film, men jag tycker faktiskt att visa delar kunde de göra bättre.

BeckyLou

Men men filmen funkar i alla fall och är spännande nästan hela tiden.
Sevärd och en trea helt klart.

martin88

Jag gillar denna filmen. Många vändningar och bra skådespelare.