Mannen som visste för mycket

Handling: Stewart och Day spelar Ben och Jo MacKenna, oskyldiga amerikaner på semester i Marocko med sonen Hank. Efter att en fransk spion dör i Bens armar på marknaden i Marrakech upptäcker paret att deras son har kidnappats och förts till England. Paret MacKenna fångas i en mardröm av internationellt spionage, avrättningar och terror och vet inte vem de kan lita på. Snart hänger deras liv på en skör tråd när de närmar sig sanningen och det dramatiska avgörandet i Londons berömda Royal Albert Hall.

År: 1956

Noel Willman
Alix Talton
Yves Brainville

Savannah

Törhända lite seg med våra nutida mått mätt, men trots det är detta en sevärd och välgjord film. En svag fyra blir det för den härliga kvartetten Hitchcock, Day, Stewart och Technicolor! Blinka inte, förresten - då missar du Hichcocks cameo!

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Vill nu se Hitch originalfilm från 1934 för att jämföra. Den har 6.9/10 på IMDb. Denna från 1956 har 7.5/10. Ändock är det första filmen som ligger på 2 berömda filmlistor i världen; Halliwell's Top 1000: The Ultimate Movie Countdown samt The Criterion Collection...

kaj08

James Stewart är i sitt esse i den här filmen. Det märks att Hitchcock har anpassat den manliga rollen till att passa Stewart som handsken. Intrigen i filmen är ganska så spännande, och det är lite Hitchcock-likt hur handligen är uppbyggd med ett mord och att man inte riktigt vet vem som är ond eller god. Det är dock inte en helt klockren story, utan det finns saker som irriterar.

Det klart bästa med filmen är James Stewart och Doris Day. De spelar ett par som har många roliga konversationer. Filmen innehåller även väldigt många komiska inslag, kanske för mycket egentligen för att vara en thriller, men det är just dessa saker som höjer upp filmen utöver det vanliga. En given 5-a för denna klassiker.

Savannah

Har inte sett orginalversionen ännu, men överlag så är det en relativt spännande Hitchcock rulle med en som alltid lysande Stewart. Hitchcocks blondin var Doris Day i denna rulle och hon spelade superb och har samt en fin stämma. Stark trea, väldigt bra sista halva.

Onödig nyinspelning av filmen från 1934.
Denna version är inte särskilt spännande och slutet är bara för lamt.

Timoti

Den här remaken är mycket bättre än orginalet. Det händer inte speciellt ofta. James Stewart passar verkligen in i sin roll, som en läkare och Doris Day passar också in i sin roll. Den här filmen blir aldrig seg eller långtråkig. Alfred Hitchcock, sa en gång att Orginalet är gjord av en amatör och remaken är gjort av ett proffs (de var nåt liknande iallafall). Alfred Hitchcock har gjort det igen, grymt foto, manus och musiken som Doris Day sjöng vann en Oscar.

Inte en av Hitchcocks bästa, men då slutet är så intensivt och bra plus att favoriten James Stewart har huvudrollen, kan jag inte annat än tycka det är bra. Svag fyra.

Mannen som visste för mycket (1934)