Mannen som visste för mycket

Handling: Ett engelskt par, Jill och Bob Lawrence, är på semester med sin tonårsdotter Betty. Under en fest skjuts den hemlige agenten Louis Bernard och såras dödligt. Men innan han avlider berättar han en hemlighet för Jill – att en utländsk ambassadör kommer att mördas av terrorister i London. Det sista terroristerna vill är att Jill ska gå hinna berätta polisen, så de kidnappar Betty och tar henne till London. Nu kan inga andra än Jill och Bob rädda livet på sin dotter, och på ambassadören.

År: 1934
Pierre Fresnay
George Curzon
Leslie Banks
Edna Best

Går att se en gång, enbart för att det är just Hitchkock som gjort filmen,eftersom jag vill se alla hans verk, annars är det ingen speciell film. Nyversionen från 1956 är bättre. Svag tvåa.

Den var helt ok fast ingen favorit direkt.

kaj08

En av Hitchcocks första succéer. När man tittar och bedömer den här filmen bör man tänka på att den är över 70 år gammal så tekniken är därefter.

Trots att filmen är gammal, så håller den hyfsad spänning och kvaliten är helt ok. Skådespeleriet är lite 30-tal rakt över, även om Peter Lorre sticker ut och gör en fantastisk insats i sin roll som dryg skurk. Hans insats skulle platsat i vilken film som helst även idag. Betyget landar till slut på en 4-a, men då har jag tagit hänsyn till att den är så gammal.

Bättre än nyinspelningen. Lorre är mycket bra.

Lasermannen

Jag blev säker i alla fall.

Timoti

En bra film, som är bra i slutet i filmen (den stora skjutscenen). Peter Lorre spelade bra som idiot, den var också lite komsik på vissa ställen. Filmen får 3,43 av mig.

Miss Ljung

Bättre än den nya versionen!

Filmen är svartvit

Mannen som visste för mycket (1956)