Eraserhead

Handling: Filmen, som är en blandning av fantasi och verklighet, handlar om fabriksarbetaren Henry Spencer och om hans mardrömmar.

År: 1977
Neil Moran
Hal Landon Jr.
Jennifer Chambers Lynch

raccoon

Jag har nog sett den här filmen typ fem gånger eller nåt men jag vete fan alltså... Den är ju omöjlig att betygsätta. Vad handlar den ens om? Om den har en handling, vill säga. Nån sa att den handlar om att skaffa barn. Jag säger att Lynch är sjuk i huvan. Fast det gillar jag ju bara.

Helst skulle jag vilja undvika att sätta betyg eftersom jag fattar noll av filmen, men en trea är ju neutralt. Plus att biten när killen får träffa tjejens föräldrar bär upp hela filmen.

Jag rekommenderar ingen att se denna film för övrigt... den är skadlig.

Ojojoj, David Lynch är verkligen one of a kind. Jag skulle verkligen vilja veta vad den snubben har innanför pannbenet. Det här liknar ingenting jag någonsin har sett och jag tvivlar på att jag kommer se något liknande igen. Lågmäld, surrealistisk och absurd så det förslår - man känner sig mentalt... konstig efter att ha sett filmen. Vad är dröm? Vad är verklighet? Det ständiga mystiska bakgrundsljudet är kusligt. Kycklingen, elementet. jordhögarna - vad menar Lynch med detta? I vilket fall som helst: tack för en unik filmupplevelse!

Robert_Eriksson

Jag har väldigt svårt för att tycka om David Lynchs filmer när de är så här. För mig är "Eraserhead" bara konstig, skum, meningslös, obegriplig och på gränsen till löjlig. En svag tvåa.

En Lynch film som jag faktiskt kände att jag mer eller mindre begrep, förlösande känsla.

Konstnärligt uppmålat av Lynch. Bra miljöer och skum underton. Mållös, Lynch är väldigt säregen, vilket han definitivt visar upp här. 3+

raccoon

Jag rekommenderar ingen att se denna film för övrigt... den är skadlig.

tosla

Den bästa filmen jag sett, helt klart. Mycket originell till och med för att vara av David Lynch. Helt enkelt fulländad.

Robert_Eriksson

Man vill gilla den, men det går inte. Långtråkig och konstig, samt en del äckliga scener.

Filmen är svartvit