Dungeons & Dragons

2,5

Handling: En ond trollkarl planerar att avsätta det mystiska landets nya härskarinna, men hon hinner före och till sin hjälp har hon en grupp äventyrare.

År: 2000

Matthew O'Toole
David O'Kelly
Richard O'Brien

Copyright Buena Vista International

Ingen film direkt i min smak, men går att se om man inte har något bättre för sig.

En knapp 2 som film & i sin egen genre.

Taglines: This is no game. / Adventure hinges on more than just a throw of the dice. / Adventure will never be the same / The game has just begun.

Hmm... naja, denna trodde jag skulle satsats lite mer pengar på än vad som har gjorts. Därav har ni huvudorsaken till dess låga betyg.
Om vi börjar med CGI-effekterna: ofta rent dåliga jämfört med vad som ses i stora produktioner som t ex: Jurassic Park, där även "jätteödlor" finns med.
Sedan har vi skådespelet som med rätta kan ifrågasättas flera ggr om. Irons spelar över som aldrig förr och alla tre huvudpersoner, dvs äventyrarna (tjuvarna och magikern Marina) är väldigt medelmåttiga, även om McLellan är riktigt snygg/vacker att åtminstone vila blicken på stundtals. Wayans? Vad gör han? Han blir mest bara pinsam - är han med i ett barnprogram? Nej, då är storebror Damon bättre i t ex. The Last Boyscout.
Även om regissören arbetat med finansiering och manus i 10 års tid *, kunde han låtit nåt proffs titta på storyn, för den har en del iaf klara brister, men som sagt är den billiga produktionen det största problemet --> mer pengar och detta hade kunnat bli riktigt bra.
Scenografin ** är billigt vald och det sätt de hoppar mellan platser utan att visa färden dit visar hur lite pengar de hade att spela med. De kan t ex från att ha varit i ett slott helt plötsligt vara utanför den grotta de skulle till - hallå - vilken som helst annan film skulle göra så?! Billigt sätt att klippa för att spara pengar. Nej, tumme ner där på den punkten.
Nja, filmen hamnade redan i DVD-samlingen för en billig slant i samband med nåt storköp nån rea nån gång senaste året (detta skrivs 20080712), men frågan är om jag vill ha den kvar där. Fär sanningen att säga är jag lite osäker på om jag verkligen vill se om denna film, det fantasyfan och före detta "Drakar & Demoner"-fantast jag trots allt var.

Trivia: * This movie was created by director Courtney Solomon, this being his first film. He acquired the exclusive rights to make the film from TSR (Tactical Studies Rules), when he was only 19 years of age in 1990. Over the next 10 years, he put together the meager funding used to make this movie. / ** Zoe McLellan's favorite day on the set of the film was when they shot in the ancient sewers underneath the city of Prague.

Bra film jag såg den när jag var liten och älskade den och har haft att få tag på den och hittade den i stockholm!

Kejnoo

Jag gillar faktiskt filmen en aning, den har verkligen fått till den där med mystik och att det känns som en saga. Den är värd en smyg titt!

Hook

Äventyr, jag kan säga att så här skulle Sagan om Ringen sett ut om den inte var välproducerad och regisserad av rätt regissör.

Filmen är orättvis dömd i mina ögon, man har försökt att vara så ärliga och troföljade till spelet som möjlgt.

Men det här känns bra att ge en svag trea till den även om det är en barbie flicka i rollen som kjesarinnan. (hatar när sånt händer!)

r_orsen

Relativt bra film baserad på det gamla rollspelet med samma titel. Justin Wahlin och Marlon Wayans är bra i huvudrollerna. En film i nödfall.

Replica

En riktigt trevlig film. Kan inte säga mer.

Dungeons & Dragons - Wrath of the Dragon God (2005)
Dungeons & Dragons - The Book of Vile Darkness (2012)
Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves (2023)