De tio budorden

Handling: Filmen berättar historien om Moses (Charlton Heston) liv. Moses var en gång mycket omtyckt i Faraos (Yul Brunner) hem men vände ryggen till ett privilegierat liv för att leda sitt folk till frihet.

År: 1956
John Carradine
Olive Deering
Douglass Dumbrille

Mattias15

En påkostad film och det märks. Miljöerna är storslagna med mängder av statister och uppbygda kulliser, inget fuskande med datorer här. Handlingen är ju lysande, det finns ju en anledning varför Miljardtals av människor har Hjärntvättads av den här historien och funnit den så pass faschinerande. En riktigt bra historia helt enkelt. Skådespeleriet är taget från Hollywoods toppklass, inte minst Charlton Heston som är gud i alla sina Hjälteroller. Vilken Man han är.
Denna film är lång, främst pågrund av att det var så här filmer gjordes. Många långa dialoger och scener för att verkligen fördjupa och förklara allt noggrant. Ibland kunde man kortat ner scenerna, det bli för övertydligt med en lång scen på 4 min som beskriver Israelernas syndande nedanför berget Sinai. Detta var bara ett exempel på många andra.
Jag är även lite besviken på scenerna när moses möter gud, Guds röst känns för mörk. Special effekterna gör också det hela rätt så tamt.
Jag vill så gärna ge den här klassikern en Fyra men då skulle jag ljuga, En stark trea.
PS. 7.8 är betyget på imdb

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

En mastodontfilmsmats-film vida berömd och som finns på 10 officiella topplistor idag. 7.9/10 på IMDb i medelbetyg av folket.
Imponerande effekter för den tiden, för vilka den också vann Oscar. Något lång. Spännande och särskilt att jämföra med nya Christian Bale-versionen som kom 2014.

Xenomorph

Filmen är intressant i början, men tappar snart då Mose får sin uppenbarelse. För att heta De tio budorden handlar också filmen väldigt lite om detta.

Oskar_90

Trots att effekterna är mäkta imponerande så är det något som ligger där och drar ner mastodontkänslan. Kanske är det det teatraliska skådespelet och dialogen? Det blir så teatraliskt att man sitter och skrattar i sorgliga scener. DeMille var 75 år gammal när han gjorde filmen, men höll sig till den filmskaparteknik han nyttjat i yngre år - på gott och ont. Han var som en levande dinosaur, en anakronism.

Det är ingen fråga om att berättelsen håller världsklass. Vi har alla mer eller midre hört den och lagt den på minnet. Den har fångat miljarder människor under seklen. Tyvärr levererar DeMille den på ett fattigt sätt med sin uråldriga berättarteknik.

Men, som sagt, effekterna är överdådiga. Stora städer är uppbyggda med VERKLIGT material och tusentals statister, inget George Lucas-fusk här inte. Särskilt effekterna där Moses delar havet håller samma(om inte bättre) klass som de vi ser i filmer av idag. Specialeffekter frossas det i(en stav förvandlas till en orm o dyl.) och jag var själv förvånad över hur verkligt resultatet såg ut.

Handlingen 3/5
Skådespelet 2/5
Effekterna 5/5
Filmen i sin helhet 2/5

Ett pampigt epos regisserat av den då 75 åriga De Mille. Filmen spelades in i Jerusalem.
Tuffingen Heston är bra som Moses.
Vid denna tid började perioden så de stora matodontfilmerna gjordes, till exempel Ben-Hur.

Mattias15

PS. 7.8 är betyget på imdb

Ringo_Starr

finns det någon värre film, nej knappast!! inte en nyinspelning precis, den är minst femtio år gammal och har dålig handling.

De tio budorden (1923)
Ten Commandments, The (2007)