Herr Arnes pengar

2,5

Handling: Efter Selma Lagerlöfs novell.

På Solberga herrgård i Bohuslän sitter herr Arne med allt sitt husfolk och äter kvällsvard. Herr Arne är mycket rik, men hans rikedom lär vara rövad från klostren och sägs en dag bli hans olycka. Samtidigt har tre av den svenske kung Johan III:s skotska legoknektar, Sir Archie, Sir Filip och Sir Donald, lyckats fly ur fängelset och förklätt sig som vandrande garvargesäller. På natten klättrar de tre skotska officerarna ner genom herrgårdens rökhål och mördar herr Arne och hans husfolk, tar kassakistan och tänder eld på huset. Den enda överlevande är fosterdottern Elsalill som förs till Marstrand där lär hon känna den ståtlige Sir Archie. De förälskar sig i varandra och han ber henne följa med till Skottland.

År: 1919
Regissör: Mauritz Stiller
Originaltitel: Herr Arnes pengar
Längd: 02:02, 01:46 (Restaurerad version)
Erik Stocklassa
Wanda Rothgardt
Gustav Aronson
Stina Berg
Jenny Öhrström Ebbesen

Mauritz Stillers klassiker är en underhållande och välgjord stumfilm som har några minnesvärda scener. Slutscenen är t.ex väldigt vacker.
Herr Arnes pengar är trots sin ålder ändå helt godtagbar. Den håller fortfarande, åtminstånde dramaturgiskt. Inte effektmässigt.

Venschla

Såg den i skolan (bara de liksom).
Dessutom så heter den väl 'Herr Arnes Penningar'?

Nefern

Riktigt riktigt bra stumfilm, en av de absolut bästa jag sett (inberäknat Chaplin). Jag gillade Stillers enkla färgsättningar i rött/gult/blått och musiken var helt underbar!! Det kändes nästan inte som en stumfilm, och spännande som få var den! Ett tips är att först läsa Selmas bok, och i samma veva fortsätta med "Kejsarn av Portugallien" och andra av hennes mästerverk!

Filmen är svartvit