Repulsion

Handling: Catherine Deneuve spelar Carol Ledoux, som lämnas ensam i sin och sin systers lägenhet när systern reser bort ett par dagar. Carol isolerar sig i lägenheten och hennes paranoida sinne och rädsla för män och deras sexualitet ger henne hallucinationer som skickar henne djupare och djupare in i vansinnet.

År: 1965
Monica Merlin
Imogen Graham
Mike Pratt

Khori

Snyggt svartvitt foto med ibland lite väl kontiga kameravinklar. Nästan helt tyst bakgrund filmen igenom, bara filmmusik på vissa ställen (kan ge bra efftekt och gör stundtals). Huvudrollsinnehavaren Catherine Deneuve är inte någon dålig skådespelare, men hon är helt oförmögen att uttala repliker!
Filmen saknade tempo och det blev väldigt långdraget men det fanns många scener jag gillade, speciellt när Carol gick i den mörka korridoren och händer försökte få tag i henne från alla håll.
Filmen får dock bara en stark tvåa av mig på grund av det sega tempot, bristen av syfte men ett plus i kanten för vissa bra scener.

gorm

En småtrevlig exposé av psykisk sjukdom. Missförstå mig rätt, det undermedvetna kan spela oss spratt men den här filmen bli ganska snart ett skolboksexempel på hur psykisk sjukdom kan manifestera sig. Den är väldigt långsam och stundom till synes utan direkt handling. Se den om du är intresserad av sådant, den är lite obehaglig bitvis men det är ju inget "mysigt" ämne filmen vill porträttera. Kanske skulle ha tjänat på att vara lite mer subtil.

kalles

En lysande inledningsfilm i Polanskis lägenhetstriologi, även om den också är den svagaste av dom tre..

Känns som en hyllning till Bunuels "Den Andalusiska Hunden", och visst känns det lite som om Bunuel har tittat lite extra på "Repulsion" innan han gjorde "Belle de Jour", där Catherine Deneuve lyser lika starkt som hon gör i den här filmen..

Ett mer objektivt betyg. Riktigt bra. L�ngsam, men tempot �kar hela tiden sakteliga. Smart gjord. Hon s�ger inte mycket och inte filmmusik p� m�nga st�llen, vilket effektivt ber�ttande. B�ttre �n del 2 i l�genhetstrilogin, Rosemary's Baby! Nu v�ntar jag med sp�nning p� Hyresg�sten. Finns p� 17 officiella filmtopplistor!

Khori

kalles

Devuner var fantastiskt, men ibland var filmen ändå lite tråkig, den är nog för gammal för att kunna skrämma en ordentligt.

_Sara_

Det är farligt att vara ensam.

Det är något visst med stämningen som jag gillar, men på det stora hela en ganska långtråkig film. Stark tvåa.

Robert_Eriksson

En ganska intressant, långsam och speciell film, med bra skådespelarinsatser. Stark trea!

Filmen är svartvit