Ljuvlig är sommarnatten

Handling: När Anneli Hammar inför sitt bröllop skall titta på sin brudbukett i en blomseraffär försvinner hon mitt framför sin väninnas ögon. Christer Wijk kopplas in på fallet med den försvunna bruden, men redan morgon därpå återfinnes hon, död. Jakten på en mördare börjar. Efter Maria Langs deckare "Kung Liljekonvalje av dungen".

År: 1961

Per Johnsson
Monica Karlsson
Åke Lindström
Holger Löwenadler

Bra handling som bygger på en av Maria Langs utmärkta deckare, snyggt filmat med överlag bra skådespelare, inte så mycket av den annars så vanliga 'töntkomiken' som genomstrar många svenska filmer oavsett produktionsår,
det som finns av detta drar dock ner betyget i pinne betyg 3+.

Raffset

Denna film är riktigt läckert filmadm, jag vart riktigt fashinerad. Handlingen är även den bra och lagom spännande, dock är alla manliga karaktärer förvirrande lika varandra, och de tjattrande kärringarna drar ner betyget en aning. Filmen känns typisk svensk, men med ett otroligt begåvat bildspråk som fångar karaktärerna och stänger in dem^^

Ett rätt mysigt mysterium baserad på Maria Langs bok. Många bra svenska skådespelare i rollistan. Arne Mattsson var en mästare på att göra just den här sortens film. Se också "När mörkret faller" där Holmsten spelar samma karaktär Christer Vijk.

Filmen är svartvit

När mörkret faller (1960)