Huset på kyrkogården

2,5

Handling: En familj flyttar till ett gammalt hus för att komma ifrån det stressfyllda New York. Sonen i familjen blir varnad av en flicka som uppmanar honom att hålla sig borta från huset. Föräldrarna tror honom inte, men det borde de gjort. Något gömmer sig i den mörka källaren...

År: 1981
Regissör: Lucio Fulci
Originaltitel: Quella villa accanto al cimitero
Alternativ titel:The House by the Cemetery
Elmer Johnsson
Ranieri Ferrara
Teresa Rossi Passante

Copyright Fulvia Film

"Helt ok skräckfilm som bygger på läskig stämning, som tyvärr förstörs av ett väldigt dåligt slut."
Filmens kusliga stämning är värt att nämnas, det är kanske också det bästa med filmen. Det händer inte mycket, inget som är särskilt skrämmande i alla fall, men hela filmen bäddar upp för slutet, som tyvärr inte var det minsta imponerande.

Det finns en hel del dåligt med den här filmen, man ser tydligt att den är lågbudget, med tanke på de dåliga skådisarna, ful och billig makeup och halskum musik och klippning. Detta är vad jag skulle kalla en bluffskräckis, för när jag hörde den så var det en bild på en otäck mördare med kniv, på fodralet. I själv verket har det med zombies att göra, på något vis. Jag blev lurad av den skrämmande bilden på fodralet, för jag kunde inte associera det till något i filmen.

Ljud/Musik: 2
Manus/Handling: 2
Skådespelare: 1
Effekter/Foto: 2
Filmläng: 3

En hel del dåligt som ni ser, men filmen blev faktiskt vidrig vid ett par tillfällen, scener som inte såg särskilt 80-tal ut, snarare som något från en ny slasherfilm, det är lite fräckt. Men jag blev grymt besviken på slutet som förstörde en hel del. Men jag rekommenderar den faktiskt, för den var lite otäck. Det blir en svag tvåa, misslyckat tyvärr.

Rikki_Trash

jag är chockad över vilket lågt snittbetyg den här filmen fått! då man läser igenom kommentarerna förstår man dock snabbt att folk verkar ha missat att detta är en av Lucio Fulcis högst rankade rullar, och att den, då det begav sig, var i det extremaste laget inom genren. anledningen till detta tycks dock en del ha fått med sig: den otroligt snyggt uppbyggda skräckstämningen!
för mig är det här en helt underbar film och dessutom en kultrulle av stor status.
dock så bör man väl ha ett intresse för skräckfilm, annars får man nog ut mer av att se "Scream" eller annat krafs.

Crocodile

Välfigt bra tycker jag.

Angelus

En medelmåttig film, spännande, bra filmat, förutsigbart och dålig slut

Jag var osäker på om jag skulle våga mig på denna film, eftersom den rekommenderades från 18 och inte borde ses av känsliga personer. Väl invirad i täcket och beväpnad med fjärrkontroll (för att snabbt kunna sänka volymen) gav jag mig ändå attan på att se den. Och visst var den läskig emellanåt, men inte alls på sådant sätt som rättfärdigade 18 - årsgräns, vilket är ovanligt för skräckfilmer. Många grundläggande frågor lämnas obesvarade - till exempel skyltdockan i början av filmen. Långsökt plot och ett udda slut. Kort sagt väntade jag på en klimax som aldrig kom.
"Mommy says you're not dead. Is that true?"

Ljud/Musik: 2
Manus/Handling: 2
Skådespelare: 1
Effekter/Foto: 2
Filmläng: 3

Rune

Detta är nog det sämsta jag sett. Alldeles för lite splatter det är typ bara början som detv ärlite blod. Sen vet regisören inte när eller hur han ska klippa en gång försvinner musiken mitt i en så kallad spännade scen å att hale stämmningen för ändras. Ren smörja.

Kaktus

Väldigt obehaglig film tycker jag...