De 39 Stegen

Handling: Året är 1914 och världen står på tröskeln till första världskriget. Hanney befinner sig på en välbehövlig semester i London då en man plötsligt rusar in i hans rum och berättar om en komplott som kan äventyra Englands säkerhet. När mannen sedan plötsligt blir mördad pekas Hanney ut som den skyldige och måste då på egen hand försöka ta reda på sanningen.

År: 1935
Gus McNaughton
Jerry Verno
Peggy Simpson

Timoti

En helt okej thriller som Hitchcock har gjort men den är inte bland de bästa utan den bästa som han har gjort är Fåglarna. Men den är helt okej att se, men den blev aldrig seg eller långtråkig. Jag ger filmen 3,11.

kaj08

En av Hitchcocks mest kända filmer från hans lite tidigare filmer som är inspelade med en ganska omodern teknik. Bra skådespeleri och handlingen är spännande. Under filmens gång glömmer man oftast bort att den är över 70 år gammal, vilket är ett gott betyg.

Klassisk film som är väl värd att se! Måste varit ett mästerverk på sin tid. Därav 5-an.

Intressant men lite för banal handling, och att kalla den thriller är väl att ta i. Att den är så gammal och ändå hyfsad höjer den från svag till stark 3:a. Ha, ha rusar in på hans rum och... handlingen här ovanför är ju lite pinsam, det är en kvinna som blir mördad och de möts på en teater, hon följer sedan med hem till hans hotellrum...

Spännande film med flera bra och smarta moment i fotot. Dessvärre är den ganska klyschig och har en hel del logiska brister i manus. Det drar ner det mesta av betyget, men den funkar ganska bra för en kväll.

kaj08

Många anser att denna rulle är Hitchcocks bästa.
Personligen så tycker jag att den är mycket överskattad. Det bästa med filmen var de kusliga miljöerna på Skottland. Särskilt spännande blev det faktiskt aldrig. Det blir en mycket svag trea.

Timoti

så där bra tycker jag.

Inte Hitchcocks bästa men definitivt sevärd.

Filmen är svartvit

De 39 Stegen (1978)