De 39 Stegen

Handling: Året är 1914. Världen står på tröskeln till det första världskriget.
Till ett dimmigt London anländer Richard Hanney för en välbehövlig semester. Men då, mitt i natten, rusar plötsligt en man på flykt in i hans lägenhet. Han är Överste Scudder och berättar skärrat om en komplott som inte bara äventyrar Englands säkerhet – utan hela världens. De två regeringsmän som också känt till planerna har mördats och nu är Scudder själv utsedd till nästa offer.

Hanney vet inte vad han ska tro och vill helst inte bli inblandad. Men plötsligt blir Scudder mördad – och Hanney utpekas som gärningsman. Jagad av både polisen och tyska agenter flyr han med tåg mot de skotska högländerna och kommer där i ägo av Scudders anteckningsbok. Under stigande fasa avtäcks hemligheten med ”De 39 stegen”, och Hanney inser att han är den ende som kan hindra en förestående katastrof. Om det inte redan är för sent…

År: 1978
Regissör: Don Sharp
Originaltitel: The Thirty-Nine Steps
Alternativ titel:The 39 Steps (Alternativ stavning)
Alternativ titel:Die 39 Stufen (Österrike )
Ursprungsland: Storbritannien
William Squire
Paul McDowell
David Collings

rednaxela

En film som är väldigt spännande på sina håll.Ganska dåliga effekter men dem är ju inte nutida.Ganska skum början annars väldigt bra.

En bra och spännande film. Har aldrig tidigare sett någon efterliknelse på en Hitchkockfilm, men denna film får mig att vilja se orginalet. En stark trea.

Robert_Eriksson

En bra och spännande film. Mitt intresse för den steg ju längre in i filmen man kom. Det skulle vara kul att se orginalfilmen av Alfred Hitchcook också. En mycket stark trea!

De 39 Stegen (1935)