Ravenous

Handling: En soldat, John, som belönas för att ha besegrat fienden i Mexikanska-Amerikanska kriget bestraffas med en lägre post då sergeanten upptäcker att han bara handlat i ren feghet. Han får ta tredje ledet på ett fort dit en skotsk främling, Colquhoun, anländer och berättar att hans ledare ätit medlemmar ur gruppen för att överleva. Av ren plikt beger sig John och de andra till grottan där kannibalerna befinner sig.

År: 1999
Fernando Becerril
Gabriel Berthier
Pedro Altamirano
Joseph Boyle

I över sex år har denna film funnits i min bokhylla. Efter att nu ha sett den blir jag nästan nervös över hur jag kunnat låta nåt så här bra bara stått där och samlat damm.

Sambon valde ut den här efter att jag radat upp fem slumpmässigt utvalda filmer nu på kvällen. Tacka gudarna för det. Filmen är helt fantastisk på alla punkter. Mycket bra samling skådespelare, superoriginellt manus, fint foto och sanslöst vacker musik av Michael Nyman (Pianot). Regissören Bird träffar rätt överallt och skapar en av 90-talets mest intressanta filmer.

Den som sticker ut mest är Robert Carlyle som Colqhoun. Han spelar väldigt obehagligt en karaktär som skulle kunna ge mig mardrömmar... och det är mycket sällsynt kan jag säga. Filmen har dessutom en komisk touch men den tycker jag överskuggas mycket av den mera otäcka stämning som bibehålls filmen igenom. Spännande så in i sjutton är det också.

Filmen är originell och passar en galning som wildpalm som handen i handsken. Så kom ihåg att det inte är en film för alla. Men man bör nog se den ändå... :)

MÄSTERVERK!

movie-king

SJUK säger jag bara men grymt bra!

MÄSTERVERK!

Daniello_

Dom s k komiska delarna i filmen är helt världelöst i det här sammanhanget, dumheter. Finns sekvenser som är bra, men blev allmänt rätt besviken.

Shadowfax

En någorlunda hyffsad film. Den var ganska förutsägbar, men ändå inte riktigt. En underhållande rulle, inte mer.

tie-fighter

Väldigt dålig b-kannibal/skräckis.

Hamstertratten

Ett allmänt betyg till en allmän film. Det som gör denna filmen till en hit är den kusliga känslan och blotta tanken på det som händer i filmens mörkare delar (den är typ mörk hela tiden).

Jag känner att Ravenous är en välgjord film om nybyggarnas första vistelse i "det välsignade landet" USA. Ravenous lyckas med att underhålla under hela filmen och man känner en spöklik känsla när man tittar på den.

Xenomorph

Tråkig och helt orealistiskt. Sedan är inte huvudrollsinnehavaren en favorit hos mig precis.