American Ninja

2,3

Handling: Den 18-årige amerikanske soldaten Joe Armstrong, stationerad på Filippinerna, eskorterar en lagerkonvoj när den överfalls från ett bakhåll av rebeller. Han känner igen en av de dem som Black Ninja-krigare. Instinktivt försvarar sig Joe med den esoteriska kampsporten Ninjitsu - en förmåga som gör honom misstänkt av sitt befäl och sina soldatkollegor.

År: 1985
Eric Hahn
Christian Hoss
Nick Nicholson

stankovic

B-Action som funkade på 80-talet.

die_hard

kanon ninja film detta

"En av de sämsta filmerna som någonsin gjorts"
Detta är i mina ögon höjden av slöseri, jag menar, folk avskräcks bara de hör titeln: American Ninja. Det funkar bara inte, speciellt inte när en usel skådis som Dudikoff får spela en sån trist roll, han är verkligen inte bra. Detta är en i raden av misslyckade action-filmer med korkade intriger som tror att det räcker med ett halv-schysst manus och några fighting-scener. Nu är det ju bara slagsmålen som är bra, men inga höjdare. Detta är en värdelös film, kanske värd en titt om du tycker om kalkoner, jag undrar om den ens förtjänar den titeln, för den är snarare en missbildad gam som frossar på lik.

Hanson

Okej, skådespelarinsatserna och dialogerna är kanske inte de bästa men det är väl knappast därför man tittar på den här filmen.

Jag tycker inte alls att den är så himla dålig. Förresten så behöver det ju inte betyda att en film är dålig bara för att det är en B-film, det är ju egentligen bara en annan benämning på lågbudgetfilmer.

Den evige b-skådisen Dudikoff gör inte tittarna besvikna här heller. Han är nämligen som vanligt "stjärnan" i en supersunkig lågbudgetfilm. Inspelningen på filippinerna var väl bara en ursäkt för de som låg bakom filmen att kunna dra på en massa filippino-horor. Eller det kanske inte var så korkat ändå. Filmen kostade 1 miljon dollar att producera men man drog in nästan 40 från biografer och videouthyrning.

American Ninja 2 (1987)
American Ninja 3: Blood Hunt (1989)
American Ninja 4 (1990)
American Ninja 5 (1993)