Matilda

Handling: Matilda är en liten intelligent flicka. Mycket intelligent till och med. Men när man ser hennes föräldrar frågar man sig vem hon fått det ifrån. De har nämligen fullt upp med sitt eget för att upptäcka det.

Då de efter mycket tjat uppfyller hennes önskan att få börja skolan sänder de henne till den värsta tänkbara: Crunchern Hall, en gräslig anstalt som leds av en riktig häxa, fröken Trunchbull. Men Matilda har några särskilda talanger att charma de vuxna med.

År: 1996
Gregory R. Goliath
Fred Parnes
Kiami Davael

Nefern

Nae...Ännu en av de otaliga och rätt fjantiga barnfilmer man inte kan annat än skämmas lite åt. Ganska löjlig. Och på nått sätt försöker filmen göra om Dahls underbart söta bok till nån halvt misslyckad familjefilm med såååå roliga inslag av komik i, något jag har svårt att vara överseende med...

Cammie

Jag håller definitivt med 'smälto'; detta är ingen barnfilm! Jag såg den när jag var ca 8 år och klarade inte av att se filmen, så hemsk var den. Matilda blir inlåst och tvingad till en massa hemska saker. En hemsk historia som kanske är underhållande för vuxna, men skräckpiller för barn. Skäms, Danny DeVito!

Kristoffer

Filmen handlar om en klok flicka som kan läsa och räkna matte redan vid fyra års ålder. Filmen är mycket underhållande och spännande!

Roald Dahls bok med samma namn filmades 1996. Småkul att se som vuxen, men nog roligare om man sett den direkt den kom. Troligt direktsläpp på video, ej bio. Jag har missat denna helt.

eliiiin

Jag läste boken innan jag såg filmen, och som vanligt blir man besviken på filmen. Om jag försöker bortse från detta var Matilda en rolig och bra barn och familjefilm, jag älskar att Matilda är så annorlunda!

Sweet_Jenny

Hmm, trodde jag hade betygsatt denna film för länge sen? Jag får för mig det ibland med andra filmer, som om det tas bort... :S kanske jag som är lite virrig, men aja.. den är bra som alltid... hade inte sett början förra gången men idag gjorde jag det, Februari 2008. Bra och rolig film.

fille81

En av de bästa filmerna jag sett. Gud vad fröken gråtting är dum

En gullig och helt oki film som har sina stunder.

En bra barnfilm med bra skådespelare.

Venschla

Det här är den perfekta barnfilmen!