Jag är Dina

Handling: Dina är en okonventionell, stark kvinna som pendlar mellan dödslängtan och livslust. Hon är djupt präglad av att hon som barn oavsiktligt vållade sin mors ohyggliga död. Dina växer upp som ett försummat barn, utan trygghet och kärlek. Hon utvecklar sitt eget sätt att möta världen på. Självsvåldigt tar hon för sig av livets glädjeämnen, till omvärldens förfäran. I mörka stunder söker Dina tröst i sin mors spöke och i en stark dragning mot döden. Genom att utmana döden blir hon osårbar, men stänger sig samtidigt ute från ett fullvärdigt liv med kärlek och tillit.

År: 2002
Bodil Udsen
Wenche Foss
Kristin Kajander

Ninnie

En film som verkligen berörde mig när jag såg den första gången. Dina är så svår och ändå så lätt att förstå, men en väldigt speciell människa.
Har sett om den flera gånger sedan dess utan att den blivit sämre.

chokladberoende87

En mycket speciell film. Förstod inte så mycket av den...

Jag har svårt att förstå Dinas agerande i många situationer och det gör att jag inte känner någon sympati för henne, som det nog är meingen att man ska känna. Slutligen: en tragisk film om ett tragiskt liv som jag troligtvis inte kommer se om.

Wookad

Mycket snygg film med mycket bra skådespelare. Men den är på tok för lång och det händer ingenting som känns intressant. Vackra vyer, får en på depphumör m.m. Tyvärr vill jag inte ge den mer än en etta, för den fick då inte mig på fall. Men det är mig det är fel på, jag vet!

producenten

Mycket speciell film .. fattar inte riktigt vad regissören ville säga men den är vacker på något sätt..

Robert_Eriksson

Jag hade ganska höga förväntningar på den här filmen, men blev lite besviken. Historien är inte särskilt intressant och jag har svårt att känna någon riktig sympati för karaktären Dina. Sedan är det ett minus att skådespelarna talar engelska i den, då den utspelar sig i Norge. En stark tvåa.

Jimpa

Bra skådespelarinsatser men väldigt seg film.