Butterfly Effect, The

3,8

Handling: Evan Treborn har förlorat sin uppfattning om tid och rum. Avgörande och fruktansvärda händelser från hans barndom har försvunnit in i svarta hål av glömska. Det enda som återstår är ett spöklikt minne och de förstörda liv som hans barndomsvänner Kayleigh, Lenny och Tommy nu lever.

Under barndomen uppmanade en psykolog honom att föra dagbok över allt som hände runt omkring honom. Nu när han i college börjar läsa ur en av dessa dagböcker kastas han oförklarligt bakåt i tiden. Han upptäcker då att han kan återvända till sin barndom och återskapa sina minnen.

Fast besluten att göra något åt det han inte kunde göra tidigare, reser han avsiktligt tillbaka i tiden och ändrar sin barndoms handlingar i ett försök att återskapa historien för att förhindra de fruktansvärda händelser som drabbat hans närmaste vänner. Men varje gång som Evan ändrar något i det förflutna och återvänder till nutiden upptäcker han att hans handlingar har fått nya, oväntade och förödande konsekvenser…

Regissör: J. Mackye Gruber Eric Bress

Eric Stoltz
Callum Keith Rennie

Copyright Scanbox

ljugmigvacker

Det här är fullständigt lysande. Hela handlingen är fantastiskt och unik. Men det som imponerar mig allra mest är skådespelarna. Så otroligt skickligt att lyckas spela dessa olika karaktärer. Sedan så får man inte glömma alla de människor som fixat med smink och kostym och därigenom ändrat skådespelarnas utseenden brutalt - allt för att få fram det perfekta. Allting klickar, allting stämmer. Filmen berör och känslor väcks så pass starkt att åtminstone jag känner mig nästintill delaktig.

enlitenika

Varför Amy Smart och Ashton Kutcher i den här seriösa, kvalitétsfilmen? En fråga som ideligen dyker upp i mångas huvuden. Ja, det kan man ju fråga sig. Det är det väl ingen som lär veta, efter att ha sett "Dude, where's my car" och "Rat race" rynkar nog ännu fler människor pannan. Men egentligen, vad spelar det för roll i en sådan här genomtänkt och välgjord film? Butterfly effect (för att inte tala om häftigt namn, när man förstår vad det betyder) får mig att rysa, rysa enda in i ryggmärgen, det är sådana filmer som lyckas och det är de som blir allra bäst. Jag har sett både versionerna och föredrar directors cut, olyckligare, mer genomtänkt och rimligare(?) slut. Filmen lämnade så mycket frågor, kanske att det blev för mycket när jag låg vaken nästan en hel natt och tänkte på de möjligtvis rimliga svaren(som publiken aldrig fick reda på). Även om det är Smart och Kutcher som pryder framsidan av filmfodralet, kommer jag nog alltid att rysa till(en blandning av skräck och feelgood) när jag ser den. När en film får mig att rysa, då har jag verkligen uppskattat den!

Det här är en mycket underhållande film om hur små skillnader i det man gör i livet kan få stor inverkan på ens framtid, därav filmtiteln. Ashton Kutcher från That ’70s Show gör en mycket bra insats och om det inte vore för att den blir lite överdriven så kunde den erhållit en femma i betyg. Den är dock mycket sevärd eftersom den inte liknar något jag har sett tidigare.

Silverpilen

Bra film. En väldigt intressant idé om resa i tiden. Gillar hur de får ihop ödena han påverkar. Får en också att tänka väldigt mycket på att minsta lilla sak man gör kan påverka så mycket. Räcker med att bara välja en väg hem efter att man vart och handlat så dyker det upp något som inte skulle ha dykt upp om man tog en annan väg. Och att detta något påverkar hela ens liv. Mycket sånt som man inte tänker på fast det sker typ i hela vardagen. Rätt tankeväckande faktiskt.
Filmen får en stark trea!

Svag 4: varför jo det är en bra film men det finns ju egentligen oändliga variationer på temat hur livshändelser påverkar resten av livet, i viss mån blir det tjatigt o andra sidan kunde den ha hållt på hur länge som helst. Kanske skulle skippat några av varianterna?

Natta or Tattis

Det var en grymt bra film och den var himla spännande. Gillade den skarpt!
Visste inte att det fanns olika slut på den. Så slutet tyckte jag var lite tråkigt, men samtidigt passade det väldigt bra. Det är inte alltid som lyckliga slut är de bästa!

Cammie

Helt sanslöst bra. Ashton Kutcher visar att han har talang i spännande, läskig och tänkvärd film. Fruktansvärt svår att släppa efteråt.

Helt okej film som dock saknar det lilla extra.

AR2D2

Jag har sett filmen hur många gånger som helst och jag blir fortfarande lika tårögd varje gång. The Butterfly Effect är en fantastisk film som leker med kaosteorin.

Tre eller fyra?! Det är frågan... Ibland tycker jag att det borde vara en tio-skala istället. För det finns filmer som är mycket bättre som fått en fyra och filmer som är mycket sämre som fått en trea. På en 10-skala skulle den fått en sexa.. Så det får väl bli en trea! Det är en bra film som få en att tänka. Jag satt hur länge som helst och tänkte och dikuterade hur allt egentligen hängde ihop. Anledningen att den inte får mer än en trea (sexa) är att det håller inte riktigt hela vägen, det finns för många svagheter.

Biopremiär: 2004-06-27

Butterfly Effect 2, The (2006)
Butterfly Effect 3 (2009)