Ladykillers, The

Handling: En excentrisk professor planerar en kupp mot ett casino. En till synes oskyldig gammal dam, hyresvärdinnan Mrs Munson, kommer i vägen för professorn och hans medbrottslingar.

Deras plan är att gräva en tunnel från huset de hyr av damen till Casinots kassavalv. De beslutar att röja hyresvärdinnan ur vägen för att kunna fortskrida med sina planer, men det är enklare sagt än gjort.

Regissör: Ethan Coen Joel Coen
George Anthony Bell
Greg Grunberg

DuskBringer

The Ladykillers

Den beslutsamma gamla damen och änkan Marva Munson (spelad av Irma P. Hall) är navet i den här filmen som är en nyinspelning av den brittiska komedin från 1955 med samma namn.
Mrs. Munson är en alldeles vardaglig dam som lever ett alldeles vardagligt liv. Går i kyrkan på söndagar, betalar sina skatter och ringer nödsamtal till polisen när hennes katt springer upp i ett träd. Men hennes alldagliga liv får sej en oväntad vändning när en överspänd professor vid namn G.H. Dorr (spelad av Tom Hanks) svarar på hennes annonsering av rumsuthyrning. Till en början verkar Professor. Dorr vara den idealiska hyresgästen. Han är stillsam, intellektuell och trevlig och hans enda begäran är att få använda Mrs. Munsons jordkällare som replokal för sitt band. Allt eftersom tiden lider börjar dock Mrs. Munson ana ugglor i mossen. Dorr och hans udda ansamling av bandmedlemmar verkar onekligen dölja någonting och konstiga saker verkar försiggå i jordkällaren. Explosioner och annat märkligt som Mrs. Munson har svårt att koppla samman med musikutövande. Föga anar hon än så länge att Professor Dorr spelar ett dubbelspel. Han är egentligen en kriminell bluff och hans bandmedlemmar är medbrottslingar som värvats för genomförandet av årtiondets kupp. Att gräva en tunnel från Mrs. Munsons jordkällare till kassavalvet för ett närliggande casino. När Mrs. Munson väl fått nys om planerna beslutar Dorr att hon måste röjas ur vägen. Något som blir lättare sagt än gjort…

Det här är en i allra högsta grad underhållande film. I synnerhet skådespeleriet är en stor behållning.
Irma. P. Hall gör en suverän rolltolkning och hennes självcentrerade karaktär bjuder på många leenden. Också Tom Hanks gör mycket bra ifrån sej som den excentriska professorn. Hans karaktär är mycket olik något jag tidigare sett honom gestalta och det visar lite på hans breda register vad gäller rolltolkningar. Även resten av skådespelarstaben gör goda dagsverken och det är den stora variationen av personligheter som jag egentligen tycker mest om med denna film. Dialogerna sinsemellan dessa omaka personligheter är väl genomtänkta, nyanserade och intressanta. Detta är en viktig komponent för bra filmunderhållning och som jag tycker The Ladykillers klarar med virtuositet. Creds åt bröderna Coen som skrivit manuset.
Fotot i filmen är det inget fel på och jag slogs av vissa filmsekvenser som faktiskt var riktigt snygga.
Det jag inte riktigt tycker om är filmens konfliktupplösning som jag anser är lite väl gränsöverskridande vad gäller realism och seriositet. Det ballar ur, för att tala klarspråk.

Sammantaget är det dock en roande film med glimten i ögat som jag kan lova bjuder på en hel del skratt. En stark trea får den i betyg.

Det här är min typ av humor. Olika karaktärer med olika funktion. Mörk humor som inte är för överdriven eller underdriven.

tyckte den var rolig och charmig :)

Tom Hanks gör rollen som gruppens ledare perfekt. Lite psykopat, lite smart, ett lugnt sätt, och bra på att dra lögner för att komma ur svåra situationer.
Filmen som sig var väl bra, men själva inbrottet får för lite plats i filmen.

En klar 3 som film, men på gränsen till 3+ inom sin egen genre.

Taglines: The greatest criminal minds of all time have finally met their match. / Winner takes all. Spring.

En tragikomisk film i typisk Coen-anda m snyggt foto och helt fantastiskt musik från den amerikanska södern.
Att de kriminella ibland är så dumma så det förslår, vilket ska vara kul så klart, blir ibland för mycket och bara irriterande - det är det enda negativa så där direkt. Annars är det rätt bra skådespel, främst av Hall som tant Munson.
Faktiskt en rätt skön film i motsats till vad jag hade hört av vänner som sett filmen (å andra sidan var det väl de där berömda fördomarna igen).
Filmen hamnar nog inte i DVD-samlingen, såvida jag inte får tag på den för typ 10:-, kul att se en gång. Sista halvtimmen får man reda på varför filmen heter som den gör.

Trivia: Professor Dorr (Tom Hanks) recites the Shakespeare passage from which the mini series "Band of Brothers" (2001) (mini) has its name, but stops right before the line "We band of brothers". Hanks was heavily involved in the production of "Band of Brothers". / When the group is debating various methods to kill Mrs. Munson, Professor Dorr suggests shackling her in an earthen recess in the wall and enclosing it with the leftover bricks and mortar they have available. This is a reference to "A Cask of Amontillado" by Edgar Allan Poe, whom Dorr cites frequently throughout the film. / Throughout the film, Mrs. Munson says that she donates monthly to Bob Jones University, citing it as a "good Bible college". Bob Jones University banned black students until the 1970s, and did not allow interracial dating until 2000.

En tragikomisk och underhållande film, med en underbar Tom Hanks. Ibland var den dock lite för mycket. Svag trea.

Mycket måttligt underhållande remake av filmen från 1955. Man fnissade några gånger, men det var allt. En mycket svag tvåa i betyg!
Tom Hanks och Irma P. Hall var trots allt ganska festliga.

Detta är en underlig "gangsterkomedi" med en underbar Tom Hanks i täten. Tyckte faktiskt mycket bra om filmen fram till den ganska ogenomtänkta upplösningen. Älskar för övrigt Tom Hanks dialog i filmen - helt underbar och hejdlöst rolig.
"Allow me to introduce myself formally. Goldthwait Higginson Dorr, Ph.D."

Biopremiär: 2004-06-30