Sylvia

Handling: Handlar om förhållandet mellan poeterna Sylvia Plath och Ted Hughes, och om hur detta påverkades av hennes psykiska problem, av hans otrohet, av bitterhet och våldsamma uppträden.

När berättelsen tar sin början är Sylvia Plath det litterära underbarnet som har ambitioner att bli en stor poet.

Som Fulbrightstipendiat kommer hon till Cambridge, en färgstark amerikan bland de mer tillbakadragna britterna. När hon läser dikterna av en ung brittisk student vid namn Ted Hughes bestämmer hon sig för att se till att få träffa honom. Hon stöter på honom på ett uppsluppet party och från det ögonblicket är deras öden för alltid sammanvävda...

År: 2003
Julian Firth
Jeremy Fowlds
Michael Mears
Anthony Strachan

Copyright British Broadcasting Corporation (BBC)

Filmkrönikan 4/5, Nils Petter Sundgren TV4 4/5 och Amelia 4/5.
Nej, denna sanna filmhistoria håller inte. För att vara en så pass kritikerrosad film är den ovanligt seg och platt, mycket bra skådespel av Paltrow till trots. Detta har vi sett förut. Men en sak har det givit mej - ett större intresse för och nyfikenhet över hennes enda prosa som gavs ut och också nämns i filmen som "men denna skriver jag bara för att den ska ge hushållsinkomster" med ett leende; "Glaskupan", som jag har hemma och gavs ut som Bonnier-klassiker för några år sen.
För den litteraturintresserade och/eller den som kan sin historia är det ingen spoiler att avslöja att hon dör, men inte hur, i slutet av filmen, tyvärr bara 31 år gammal.

lindajjj

En stark trea. Bra skådespeleri, och alltid intressant med filmer som baseras på verkliga personer.

så sugig film, finns inget intressant med filmen.

tennisemme

Paltrow gjorde en otroligt bra skådespelarinsats i den här filmen. Vid flera tillfällen glömde jag bort att det var hon som spelade Plath, det kunde lika gärna ha varit Plath själv.

Jag har läst Plaths Glaskupan, och även då jag visste att hon var självmordsbenägen trodde jag inte att det hon skrev i boken faktiskt hade hänt henne själv. Man undrar ju vad som kan ha gjort att det slutade som det gjorde. Kan det ha varit "bara" för att hennes pappa dog när hon var liten?

En intressant film om Sylvia Plaths liv. Mycket tragisk och gripande. Rekommenderas!

Robert_Eriksson

En tragisk och intressant film om den amerikanska poeten och författarinnan Sylvia Plath. Nästan omöjligt att välja mellan en stark trea och en svag fyra, men måste jag välja så får det bli en svag fyra.

BeckyLou

Var inställd pa att hata den här filmen, da jag är en stor beundrare av Sylvia Plath och tyckte det var lite skändelse att göra en film av hennes tragiska liv.
Dock ändrade jag mig rätt fort. Det är en välgjord film, trogen Plaths minne. För oss fans är det ett nöje när hennes verk refereras i filmen. Paltrow är den perfekta skadespelerskan i rollen och gör ett fantastiskt jobb här och Craig är lika imponerande.
Dock är den lite väl enkel, den skrapar endast pa ytan och ger oss inga egentliga svar pa de fragor som kommer upp. En stark trea, om man känner till hennes liv och verk uppskattar man den nog mer.