Kniven i vattnet

Handling: Andrzej och Kataryna är på väg till sin båt. De tar upp en liftare som de senare erbjuder att följa med ut på båtturen. Ombord börjar ett slags svartsjukespel mellan de båda männen.

År: 1962
Regissör: Roman Polanski
Originaltitel: Nóz w wodzie
Alternativ titel:Knife in the water
Ursprungsland: Polen
Leon Niemczyk
Jolanta Umecka
Zygmunt Malanowicz

Ovanligt med en polsk film i svartvitt. Bara det gör att den blir intressant. Annars känns detta lite som en film av Ingmar Bergman. Hade man pratat svenska i filmen skulle det absolut kunnat vara det.
Detta är en väldigt lugn film, men kanske inte riktigt så spännande som den vill ge sken av.

Denna Polanski tilltalade mig inte alls. Den var ganska trist och ointressant.

Robert_Eriksson

En ganska löjlig och ointressant film, med idiotiska karaktärer. Jag förstår faktiskt inte hur man kan tycka att detta är bra. Den får en svag tvåa i betyg av mig.

Jag förstår inte varför Polanski ska förstöra den här filmen, med en annars intressant handling. och göra den så tråkig och konstig. Bättrade på sig lite mot slutet men räcker inte för ett högre betyg än en etta!

Kristoffer

Två män, en kvinna, en kniv och en båt. Men var tar man vägen mitt ute i sjön om man inte gillar varandra? Man vet inte riktigt var man har karaktärerna, något som gör en intressant spänning.

Snyggt fotograferad i svartvitt. Det tar lång tid innan stämningen byggs upp och den blir därför lite dryg.

--HOLMSTROM--

Stark debutfilm av den unge Polanski, som visar att stor film kan göras med små medel! Sådana här filmer görs inte längre.

Filmen är svartvit