Police Story

Handling: Kevin Chan är en polis i Hong Kong som, i stort sett, själv arresterar en gangsterledare. Dock blir Kevin misstänkt för mordet på en poliskollega. Nu måste han rentvå sitt namn samtidigt som han försöker slippa bli arresterad eller mördad och dessutom försöka få flickvännen att inte lämna honom...

År: 1985
Kam Hing-ying
Ben Lam
Fung Hark-on

Xenomorph

Detta är en av Jackie Chans bästa filmer enligt många. Legend of the Drunken Master har bättre fightingscener men den här filmen erbjuder mer action. Jackie Chan kunde dött eller skadat sig allvarligt under flera tillfällen då han oftast gjorde sina stunts själv. På grund av det blir hans filmer mer äkta.

Någon handling finns det inte egentligen, det är bara en ursäkt för att få ta in actionscener.

Detta är underhållning på hög nivå. Om man gillar Jackie Chan är detta ett måste att ha i filmhyllan.

Att det skulle vara Jackie Chans bästa film tycker jag inte. Snarare håller den sig bland en i mängden. Det är ju en fightingfilm, men jag tycker nog att de borde ha sett till att det fanns en vettig handling också.

Jackie Chan är en j*vla tönt som vanligt, men det här skulle ju förmodligen vara hans bästa film någonsin så med det i tankarna bestämde jag mig för att ge honom en sista chans och nu väl efteråt så måste jag säga att filmen är bra.

Dom stunten som görs i den här filmen är grymt bra. Stridskoreografin brister en del, men när jag ser två stuntmän hoppa 3,5m från en dubbeldäckare, med huvudet före, rakt ner i asfalten och överlever kan man inte låta bli att bli imponerad. Hong Kongs artister (inklusive Jackie) spänner sina muskler och visar ännu en gång varför dom är bäst i världen i actiongenren.

Däremot så håller jag fortfarande fast vid att Jackie Chan är en ganska usel skådespelere som sänker filmens kvalité rejält med allt sitt larvande. Musiken är också ganska hemsk och handlingen är enkelspårig. Med andra ord är det här lättsmält film som i princip enbart lever på de fantastiska artisterna och lite småroliga skämt.

Och ja just det ja; detta är helt klart Jackie Chans bästa film.

Xenomorph

Police Story II (1988)