In the Mood for Love

Handling: Chows hemlighet var från början tänkt som en ljuvlig hämnd, men nu hemsöker den honom dagligen. Förförelsen var utan tvekan ljuv, men han föll till slut offer för sitt eget spel. Hans längtan efter Lizhen har tagit över. Lizhen, vars make haft en kärleksaffär med Chows hustru under en lång tid, dras in i Chows planer. Hon som aldrig trodde att hon skulle sjunka så lågt. Hon skulle bara mätta sin nyfikenhet och ta reda på vad som får människor att försaka ett lyckligt liv för en vardag fylld av lögner. Bara ta en titt för att sedan vända tillbaka.

År: 2000

Tony Leung Chiu Wai
Rebecca Pan
Siu Ping-lam

Xenomorph

En underbar film med två av Asiens största skådespelare (Maggie Cheung och Tony Leung). Handlingen kan vid en första anblick verka rätt simpel, men den här filmen har ett djup som få kärleksfilmer har. En uppföljare har redan kommit.

Daniello_

Enormt fint foto, men själva filmen håller ingen högre klass. Skådespelarinsatserna är helt ok, och det finns ett sorts djup i filmen men blev besviken, inte ens en enda vanlig kärleksscen, och jag som bara satt och väntade. Men klart sevärd!

Bra skådespeleri, men handlingen är oftast tråkig och det räcker inte för min del. Konstnärliga filmer utan handling brukar inte gå hem hos mig, men många andra gillar säkert detta.

En 4+ som film och i sin egen genre, men en 4 som underhållning.

Så vackert. Så fint. Bild, musik, klippning, dialog. Unik.
Men dock en aning seg stundtals sin lagom korta längd till trots. Värd sin plats på IMDb Top 250 vid titten 20110327. Hamnar kanske i filmsamlingen.

Konstnärligt och vackert. Estetiskt sätt kan det knappt bli mer fulländat. Foto och musik är väl Kar Wai Wongs starka sidor, inte riktigt lika bra som sin uppföljare '2046'.

Oskar_90

Mysig film. Högklassigt skådespel. Vackert foto. Vacker musik.

Det som är synd med den här filmen är att huvudkaraktärerna inte beter sig realistiskt.

bob__

mysiga film! väldigt romantisk och sensuellt på ett lite anorlunda sätt!

Daniello_

Rune

Rikitgt snyggt foto med bra skådespelar insattser. Men den är en aning för seg.

Filmen är både i färg och svartvit

Days of Being Wild (1990)
2046 (2004)