2046

Handling: Han var författare. Han trodde att han skrev om framtiden, men i själva verket var det det förflutna. I hans roman åker ett tåg till 2046 lite då och då. Alla som åkte dit hade samma intention.. att återuppleva sina förlorade minnen. Det sades att 2046 ändrade sig aldrig något. Ingen visste säkert om det var sant, eftersom ingen som åkte dit någonsin hade kommit tillbaka – utom en. Han var där. Han valde att åka därifrån. Han ville förändras.

Regissör: Kar Wai Wong
Jie Dong
John Cooney
Bey Logan

Xenomorph

En helt otroligt bra film. Jag var lite osäker efter den lite sega inledningen men efter det blir det en riktigt intressant, snygg och underhållande film med utomordentliga skådespelarprestationer.

Många tycker att den här filmen är riktigt bra. Jag har lite svårt med sådana här filmer där det inte är svart på vitt. Lite långsam hela vägen även om det går. Fin stråkmusik. Tyvärr blir det ingen wow-upplevelse. Jag tycker mest de n känns luddig och konstig.

En film där både manuset och estetiken övertygar. Leung är svin grym som vanligt. Överlag så kan man förklara det hela som ett fint konstycke inom film som överträffar dem mesta man stöter på. Både bild och ljud är magiskt. 4+

"En estetiskt tilltalande film - som liknar effekterna av att ta ett knarkpiller - med bra skådisar, men skum handling. Bra skådisar."

Storyn i "2046" är allt annat än vanlig och onytt, hela filmen är väldigt orginell. Men speciellt bra måste det inte vara för det. Mycket händer inte i filmen, bara att vi får möta en mängd olika människor i filmen, som gör sin nytta. Men som sedan i slutet inte verkar ha spelat någon roll. Det handlar alltså om en författare som skriver en bok, och boken heter "2046". Människorna Han träffar dyker upp i boken som andra karaktärer, när han bara ska skriva en vanlig bok visar det sig vara en annan bild av hans verklighet.

Mm, konstigt är det. Det är inte direkt svårt att hänga med i vad som händer, vem som är vem och vilka som gör vad. Där har Jag alla korten på bordet, men att förstå det? Nej, den biten missade jag. Jag menar, varför får vi följa en författare som skriver en bok som handlar om - i stort sett - det som redan har hänt. Fast filmen berättas i okronologisk, då vi får uppleva en rad flashbacks och diverse minnen. Ett knarkpiller helt enkelt.

"2046" var onekligen en vacker film. Dock så hajade jag den inte riktigt. Men vacker musik, bra skådisar och en härligt orginell handling gör "2046" till en duglig, bra film.

Ljud/Musik: 4
Manus/Handling: 3
Skådespelare: 4
Effekter/Foto: 3
Filmlängd: 2

Trots att de flesta punkterna var starka - och det är de sakerna som är bra med filmen - får "2046" bara en trea, en stark. Jag måste nog se den här trista filmen igen någon gång senare när jag inte somnar tre gånger under filmen. Men det var för att jag var trött, och för att filmen faktiskt var ganska trist.

Mattias15

En film som inte passar min smak egentligen, men den lyckas underhålla mig på något sätt. Fast filmen känns seg går minuterna ganska fort. Jag skulle beskriva filmen som en konstnärlig film med högklassigt skådespeleri. Det finns många scener som verkligen är trevliga, jag själv gillade verkligen scenern på tåget. Har själv lite svårt att förstå budskapet med filmen, jag tror verkligen det ska finnas något sådant.

Xenomorph

MissMagnolia

En film som lägger sig som balsam runt din själ och samtidigt inspirerar till frihet och en längtan bort... en längtan efter livet självt!

Days of Being Wild (1990)
In the Mood for Love (2000)