Iris

Handling: Iris Murdoch är en framgångsrik författarina som älskar litteraturen, språket och livet. Beundrad av alla och älskad av sin man, universitetslektorn John Bayley, som stått vid hennes sida i över 40 år. Men plötsligt inträffar något som förändrar deras liv. En dag hittar Iris inte längre orden. Språkkänslan håller på att tyna bort. Minnet sviker henne och hon blir ofta förvirrad. Diagnosen är Alzheimers sjukdom. Sakta men säkert håller hon på att förlora allt som hon älskat i hela sitt liv. Allt utom John, som är fast besluten att stå kvar vid hennes sida.

År: 2001
Tom Mannion
Derek Hutchinson
Samuel West

Sweet_Jenny

Lite långdragen och konstig.. och förstod inte handlingen först, men läs om filmen först innan du ser den annars fattar du inget förrän långt senare i filmen - det var så för mig iallafall. Jag skulle inte se denna film igen. Var för seg. Stark 2:a.

Robert_Eriksson

Påminner en del om Bille Augusts "En sång för Martin", även om den inte kommer upp i samma klass som den. Karaktären Iris känns som ung rätt så osympatisk, vilket gör att jag aldrig grips tag riktigt ordentligt av filmen. Dock är den helt klart sevärd. Mästerligt skådespel av Jim Broadbent!

Intressant och tragisk film med varm kärlek. Påminner lite om "En sång för Martin", även om den är snäppet bättre. Stark trea.