Grottbjörnens folk

Handling: En neandertalsklan hittar ett litet människobarn övergivet efter en naturkatastrof och beslutar sig för att ta hand om barnet och döper det till Ayla. Barnet växer upp och det står snart klart att hon inte tillhör neandertalarna med sin längd och utseende. Ayla blir mer och medveten om sin situation och sin bakgrund och att anpassa sig till klanens sätt att leva.

År: 1986
Martin Doyle
Tony Montanaro
Mike Muscat

Riktigt bra film. Får en stark 4:a

en helt underbar film, och böckerna är underbara! En klar plats i DVDhyllan!

En -3 som film, men en klar 3 i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: At the dawn of mankind, a woman led the way.

Detta är en film som jag hade hört lite om då jag såg den. Kanske därför överraskades och fascinerades jag av den trots att den inte direkt följer M. Auels tegelsten till bok på bara ca 1,5 timma.
För det första är storyn i sej jäkligt intressant. Denna tidsepok i människans historia filmas extremt sällan. Boken är väldigt bra, men detta mycket förkortade manus är sämre uppenbart då.
Fotot och scenografin/miljöerna (British Columbia, Kanada) är oftast mycket fint.
Stort plus för att de talar ett mycket förenklat "då"-språk, bestående av en sorts grymtningar och kroppsgester, och inte engelska!
Musiken och ljudet är definitivt helt ok. Det funkar. Måste vara svårt att ljudsätta en sån här film, känner jag att man måste ha i åtanke.
Skådespeleriet är helt ok, svårt att relatera till rollernas handlingar, vilket ni kan förstå. Hannah är bra, kanske hennes bästa roll?! Om inte annat kan man ju låta sej förtrollas av hennes bländande skönhet.
Äntligen har man sett filmen! Kanske, kanske skulle den kunna komma att hamna i DVD-samlingen för en billigare peng så småningom. Detta kan man se om flera gånger, men vill jag då boken är bättre?

Trivia: A planned back-to-back sequel never made it into production.

Boken var bra. Men filmatiseringen har de inte lyckats riktigt med. Men den för ändå en stark trea.

BlackP3arl

Den so är ett sant fann till Jean M. Auels böcker tycker nog inte att denna filmatisering är klockren!
jag är en sådan, men den duger att kolla på.
men en nyinspelning skulle vara härligt att få luta ögat mot..

Robert_Eriksson

En intressant film om en grupp neandertalares möte med en flicka av arten homo sapiens. Ett klart plus för att de inte talar engelska, utan försöker efterhärma ett språk som de skulle kunna talat på den tiden då neandertalarna levde.

En intressant och fascinerande film om neandertalarna. En svag fyra.