Stockholmsnatt

2,5

Handling: Stockholmsnatt är kultfilmen från 1987 som skildrar den 17-årige Paolo Robertos liv som värsting och slagskämpe. Den handlar om ungdomsvåld, rivaliserande gäng och grupptryck, men också om familjerelationer och kärlek. Storyn bygger på Paolos egna erfarenheter från gatan, verkliga händelser som han själv upplevt och varit med om.

Ungdomsfilmen Stockholmsnatt blev direkt en stor publiksuccé över hela landet och sågs av närmare 800.000 ungdomar i samband med "Tänk ett slag"-turnén 1987. Filmen blev en av 80-talets mest omdiskuterade filmer. Medan ungdomar älskade filmen, fanns det i vuxenvärlden de som tyckte att filmen borde förbjudas pga de våldsamma och realistiska slagsmålsscenerna. Stockholmsnatt var den första svenska filmen som visade upp det nya råa ungdomsvåldet, hiphop, breakdance och graffiti.

Stockholmsnatt har skapats av ungdomsfilmaren Staffan Hildebrand, som också har gjort publiksuccéerna "G" och "Ingen kan älska som vi".

År: 1986
Quincy Jones III
Morten Larsen
Camilla Lundén
Ian Roberto

En riktig kultrulle! Det finns egentligen inte så mycket bra med den här filmen, det enda dagens ungdomar vill se är våldet. Jag ser annat, mest dåliga saker som: Usla skådisar, poänglös handling och mycket våld.
Den här filmen har inte bidragit med annat än det ökade våldet bland ungdomar, me det är fortfarande kult!
Vill du se snygga bilder på sthlm i slutet av 80-talet, då är denna filmen värd en titt på.

rednaxela

bra film vars handling utspelar sig i Stockholm under slutet av åttiotalet.
Skådespelarna var helt okej men filmen brister en del då den fokuserar allt för mycket på våldet.
Stark tvåa.

Att "Stockholmsnatt" är en beställningsfilm som cirkulerade runt i klassrummen på andra hälften av åttiotalet kommer väll direkt inte som någon chock. Och med den faktan så kan man faktiskt ursäkta den sviktande kvalitén och det dåliga skådespelet. Men dock så tycker jag att Hildebrand kunde ansträngt sig lite för att inte vara allt för tydlig i sitt berättande. Det känns faktiskt som ett dagisbarn hade kunnat syna de flesta stereotyperna i detta spektakel till film. Underhållande på ett hånfullt roligt vis som antagligen inte var avsikten, därav underkänt.

Inte så himla tokig. Värd en stark tvåa.

soulman85

detta är filmen om Paolos liv rättare sagt.. en rätt vettig film även om storyn inte är den bästa. mke våld bra skådisar, dem flesta spelar ju sig själva.
en kultfilm,, 4a

die_hard

kult rulle ju måste få en trea!

E_T_T_A_N

en av dem sämsta rullarna som skapats men så härlig på samma gång.

man tackar fan föra att paolo roberto satsade mer på boxning än skådespelrie efter denna film .

Wookad

Den är väl godkänd, inte mer.