Titanic

Handling: Southhampton April 1912. När H.M.S Titanic ska avsegla på sin jungfrufärd mot New York möter White Star Lines ordförande Bruce Ismay skocken av journalister. ”Vi har byggt det största, vackraste och mest perfekta fartyget i mänsklighetens historia”, säger han. ”Här behövs inga livbåtar!”. Ombord finner vi en brokig skara människor. Som Molly Brown, en ökänd sångerska som äter män till frukost. Eller Jaime Perse, en desperat ficktjuv som får sitt hjärta stulet av en vacker skandinaviska. Eller Isabelle Paradine, en gift kvinna som ramlar över sin f.d. älskare. Eller Simon Doonan, som planerar att råna alla första klass-passagerare. Eller som Bruce Ismay själv – som får ångra sina ord när Titanic möter den iskalla katastrofen natten den 14:e april.

År: 1996
Felicity Waterman
Malcolm Stewart
Kevin McNulty
Kavan Smith

Det är här den relativt okända tv-filmen som kom ut bara ett år innan den "riktiga" Titanic. Betydligt sämre intrig och plattare karaktärer än i högbudgetversionen. Tim Curry är irriterande stereotypiskt ond (som han nästan alltid brukar vara) och Catherine Zeta-Jones är väldigt blek i huvudrollen. Något orättvist så upplevs flera av scenerna som upprepande från James Camerons version, men har man i åtanke att den här kom före så får man faktiskt acceptera det. En taskig manuslösning på slutet och en oväntat slätstruken handling gör att betyget inte hamnar på mer än en stark tvåa.

Robert_Eriksson

Håller ungefär samma klass som den betydligt mer kända "Titanic"-filmen med Leonardo DiCaprio och Kate Winslet i huvudrollerna. Är inte lika snyggt gjord som den, men kärlekshistorierna känns mindre löjliga och jobbiga här. Helt klart sevärd, även om den skulle kunnat gjorts oerhört mycket bättre. En stark trea!

stilis

Det är den 10 april 1912 och Titanic ångar ut från Southampton från Englands sydkust på väg till New York. Efter fyra dagar kolliderar Titanic med ett stort isberg och folk hoppas att inte Titanic sjunker.

Titanic från 1996 är mycket bättre än James Camerons Titanic-film, för att denna Titanic-filmen visar mer vad som händer runt om och inte bara romantik.

Regissören Robert Lieberman har förmåga att göra så att skådespelarna kan känna panik och rädsla.

Det blir en solklar femma:a!

Det känns som en väldigt påkostad såpa. Inrigerna och hela känslan känns liksom inte helt bra. Men den är ändå inte så väldigt dålig. Den hade kunnat bli bättre med en avsevårt högre budget, men det funkar för mig. Till viss del föredrar jag nästan denna versionen före Camerons.

gud vilken bra titanic film!Tycker att tim currey är lite för ruggig!!

rednaxela

Inte alls lika bra som james camerons fulare och inte i samma berättelse form vad är rätt vad är fel?Inte riktigt den film jag trodde det skulle vara.

Sweet_Jenny

Nja, jag tycket den här var medel bra... fick inte samma känsla som andra Titanic, som Kate Winslet är med i.

Spike

HAHA. Den kan inte mäta sig med James Camerons.