Brainscan

2,5

Handling: Michael är både skeptisk och spänd. Han har fått tag i det allra senaste virtual reality spelet. Alla rykten säger att BRAINSCAN är det absolut bästa spelet av dem alla. Mer realistisk än verkligheten själv. Han knäpper på datorn. Det flimrar till...Han står framför ett mörkt hus. Han smyger sig in. Går upp i sovrummet. Där ligger en man och sover. Långsam höjer han handen. Den vassa eggen gnistrar i mörket. Han hugger kniven i sitt försvarslösa offer. Om och om igen. Det flimrar till... Michael är tillbaka i verkligheten. Hans händer skakar och han badar i svett. Wow, vilken kick! BRAINSCAN överträffar verkligen sitt rykte. När han går upp nästa morgon är han fortfarande upprymd av nattens spel. Men hans uppmärksamhet dras snabbt till TV:s morgonnyheter. Det där huset känner han igen. Stel av skräck hör han nyhetsuppläsaren berätta om hur en sovande man brutalt slaktats i sitt sovrum. Otroligt! Dagen därpå får Michael ett nytt spel på posten...

År: 1994
Dean Hagopian
Donna Baccala
Jérôme Tiberghien

magnus_65

Tummen upp för denna helt otroliga 90-tals skäckis.

Inte mycket till film direkt.Snarare en soppa utan smak.Inte alls sevärd.Det får bli en etta utan tvekan.

Dan banan

Tvekande nog en svag tvåa.
Jag har alltid tyckt att man är ute på onödigt djupt vatten när man sätter en ung vid huvudrollen i en sån här film. Det är inget vidare bra skådisar med i Brainscan, det närmaste man kommer måste vara det rätt så intetsägande namnet T. Ryder Smith.
Effekterna hör inte heller till de starkare sidorna och musiken är en nervtjatare.

Dock tröttnar jag inte på handlingen. Konceptet är säkerligen magert men jag tröttnar aldrig.
Oförutsägbart är det och vid slutändan inser jag att det finns lite ambition bakom det här.

Noisome

Denna film är verkligen något eget... Nya filmen Alive påminner lite grann om denna, spelet och verkligheten hänger ihop på ett skrämmande sätt.
Kul att se en ung,söt Edward Furlong också.

Riktigt cool film med Edward Furlong! Jag älskar verkligen den här filmen! har sett den flera gånger! :) jag rekommenderar den starkt!!

magnus_65

Tummen upp för denna helt otroliga 90-tals skäckis.

En ganska cool idé till en skräckfilm, men den grep aldrig tag riktigt. Filmen var som en febrig mardröm, med en oändligt lugnande men väldigt feg utväg. Vad var det för nåt?

Mikael

En ganska bra film, stark 2:a.