Ghost World

Ungdom:

Ungdom:

Handling: Handlar om bästa vännerna Enid och Rebecca, som efter studentexamen kastas in i verkligheten och ett sökande efter en plats i världen utanför skolan. Enid, till skillnad från Rebecca, motsätter sig den omgivning hon anser befolkad av hycklare, losers och oärliga människor och får därmed svårt att skaffa och behålla ett jobb. Samtidigt har Enid blivit god vän med och sökt sig till en medelålders ensamvarg vid namn Seymour. Istället för att göra något åt början av sitt vuxna liv, ger hon sig ut på jakt efter en kvinna som kan tänka sig att inleda ett förhållande med Seymour.

År: 2001
Pat Healy
Rini Bell
T.J. Thyne

Khori

En av mina absoluta favoritfilmer. Handlar om misanpassade Enid och hennes kompis Rebecca. De har precis gått ur skolan men Enid måste ta en sommarkurs i bild för att bli godkänd. Enid och Rebecca har bestämt att de ska skaffa jobb och flytta ihop och Rebecca gör allt för att detta ska ske. Enid å andra sidan verkar bara vilja leva i sin fantasivärld och gör Rebecca besviken gång på gång. Så träffar Enid Seymore och Rebecca hamnar än mer i skymundan.

En film om vänskap och att inte passa in (samt att inte VILJA passa in, utan hata alla som gör det). Enid framställs väldigt hård och likgiltig men i en scen får vi se att hon har lika mycket känslor som vi andra. Mycket bra gjort efter seriealbumet med samma namn. Briljant på alla punkter.

Måste också nämna bra ljudspår!

Blir aldrig sådär sliskig som många amerikanska filmer blir efter ett tag. Det här var istället delvis en lite halvflummig film, men den var absolut sevärd. Som alltid blir det några komiska inslag när Steve Buscemi är med.

Maria007

En jätte tråkig film!

bLÄ TRODE DEN SKULLE VARA JÄTTE BÄTRE!

Khori

Måste också nämna bra ljudspår!

filmen känns för underlig och som om den bär på en konstig känsla. inget jag ser igen men som man inte ångrar att man sett.

Dan banan

Jag gillar Ghost world med de duktiga skådisarna den lilla humor som trycks in lite här och där och så självklart manuset. Dock känns filmen ganska lång och seg vilket jag är missnöjd med.

djerryg

Godkänd film, man känner igen livet i vissa sekvenser men annars är den inget vidare. Fastnade dock för musiken som gör stämningen mycket bra.