Vinterviken

Ungdom:

Ungdom:

Handling: John-John är 15 år och bor med sin nattjobbande mamma, sin agressive styvfar och sin syster i en tråkig Stockholmsförort. En dag i slutet av sommarlovet räddar han en flicka från att drunkna. Flickans familj bjuder hem honom som tack och det visar sig att de bor i en miljonärsvilla med swimmingpool och Miro-tavlor på väggarna. Men vad som intresserar John-John mer är familjens äldsta dotter Elisabeth ... En klassisk ungdomsfilm om omöjlig kärlek, uppväxt och mognad.

År: 1996
Eric Ericson
Ulla Schioeld
Daniel Larsson

magnus_65

Enligt en av dom helt klart en av dom bästa svenska filmerna genom tiderna. Den har allt.

Engagerande och bra film. Mitt intresse höll i sig hela tiden. Slutet var dock för sentimentalt.
Fast sådana hära filmer brukar ju ha sentimantala slut.

Usch för svensk film. Allt känns så pinsamt och tillgjort. Denna hör faktiskt till de bättre men det betyder inte att det är bra. Boken är inte heller något att ha.

Nikita

Filmen är lik boken den är baserad på, och det är inget särskilt märkvärdigt med den enligt min mening. Skådespelarinsatserna är väl nästan oklanderliga. Slutet i boken skiljer sej från det i filmen, men jag gör väl bäst i att inte avslöja det...

Bra film som är baserad på en bok dock har jag inte läst den men filmen var underhållande & bra.
Bra story och allt!

en mysig kärleks historia... mycket bra

tyckte när jag såg den för många år sen att det va en typiskt svensk ungdoms film som va helt okej:P

Flora

läs boken. tusen ggr bättre. svenska 90tals filmer sätter tyvär igång mina kräkreflexer.

En av de bästasvenska filmerna jag har sett! Älskar den verkligen!

Vinterviken (2021)