Chronicles of Riddick, The

Handling: Efter att planeten Helion invaderats av Lord Marshall (Colm Feore), ledaren för den religiösa sekten Necromongers, hamnar Riddick i ett underjordiskt fängelse. Här återförenas han med Kyra (Alexa Davalos) som under de år som förflutit vuxit upp till en stentuff skönhet. När de båda får veta att Lord Marshall planerar ett nytt ”korståg” som hotar att förinta hela galaxen, bestämmer sig Riddick och Kyra för att fly ur fängelset.

Till sin hjälp får de Aereon (Judi Dench), ambassadör för de s.k. elementar-varelserna, som avslöjar omskakande sanningar om Riddicks förflutna. Aereon övertygar Riddick om att Lord Marshall måste stoppas, men smider i hemlighet egna planer för att ta herraväldet över galaxen. Väl ombord på Lord Marshalls flaggskepp Basilica, upptäcker Riddick att han är en av nyckelpjäserna i världarnas krig…

Regissör: David Twohy
Terry Chen
Christina Cox
Nigel Vonas

Royban

Uppföljare som har mycket potential, men tyvärr potential som aldrig uppfylls. Här finns det mycket som kunde ha blivit väldigt bra, men med en allt för rörig story, och en mytologi som i det närmaste susar förbi i periferin blir detta helt enkelt inte speciellt bra. Hade man istället kapat bort en del stycken medan man givit filmen tid att andas på andra hade detta nog gått bättre...

Riktigt bra film och helt klart mycket bättre än första filmen. Snygga effekter, skön story och bra skådespeleri. Vin Diesel är grym.

Oengagerande och trist uppföljare till "Pitch Black". Engångsrulle.

Ärligt talat så tyckte jag att denna var bättre än ettan. Vet inte men det kanske är för jag lyckades se denna innan jag såg ettan..

Inget för mig, ointressant och löjlig bara..

be0wulf

En klar 4. Fattar inte vad alla snackar om när de säger att filmen är dålig, skitbra miljöer, bra skådespelare, nice handling och, framför allt skitcoola stridsscener(några av de coolaste jag har sett, snabba som satan med blixtsnabba rörelser). Filmen går ut mest på att vara så snygg, actionfylld och cool som möjligt, och jag tycker att skaparna har lyckats fullständigt. Har inte sett filmen som denna är uppföljare till, men det är kanske bäst. Uppföljare blir aldrig riktigt lika bra, och för de som har sett 1:an först så förstörs nog CoR av förväntningar.

Frida_OSX

Nå.. jag vet inte riktigt vad jag ska säga om denna film.
Disel och all andra i filmen gör ett bra jobb, storyn går hem och de har gjort vapnen och transporterna bra. Men Lord Marshalls trupper skyddar sig med gamla plåtrustningar och husen runt om ser ut att komma från gamla tider.
Jag gillar starkt när Riddick (Disel) möter de 'metalliska hundarna' eller vad man nu ska kalla dem. Det var nog det bästa i hela filmen.
En sak jag undrade genom hela filmen var varför en av Lord Marshalls bästa män har en kniv i ryggen som sedan hänger med hela filmen. Varför gick han runt med en kniv i ryggen?

Aja. i all fall. Filmen är rätt bra och jag rekommenderar den fastän den inte föll mig direkt i smaken. En stark 3:a.

Bilbo_one

Klart en av Diesels bästa filmer. Men som vanligt är han övermatcho och förstör lite för sig själv. Men annars var manus och de coola fighting scenerna bara bra för betyget. Svag 4:a

Pitch Black (2000)
Riddick (2013)