Ett hus av sand och dimma

3,6

Handling: Filmen bygger på romanen av Andre Dubus III med samma namn.

Tre sårbara, men ändå mycket beslutsamma människor blir inblandade i ett händelseförlopp som sakta men säkert närmar sig en krisartad upplösning. Överste Behrani, som en gång var förmögen och bosatt i Iran, är numera en hårt kämpande invandrare som är villig att betala vad som helst för att återge sin familj dess forna värdighet.

Kathy Niccolo, nykter alkoholist och tidigare drogmissbrukare vars hus är det enda hon har kvar i världen, vägrar att låta sin nyvunna stabilitet i livet slås sönder.

Polischef Lester Burdon, en gift man som upptäcker att han blivit kär i Kathy, blir besatt av att hjälpa henne att kämpa för rättvisan. Alla tre kämpar de för rätten till ett litet hus i bergen i Kalifornien, och för det huset representerar för var och en av dem. Oförmögna att förstå varandra är kollisionen mellan dem oundviklig.

År: 2003
Matthew Simonian
Namrata Cooper
Al Faris

Robert_Eriksson

Väldigt svår att betygsätta. Jag vet inte riktigt hur regissören tänkt sig, men har han haft som avsikt att få tittarna att känna sympati för karaktären Kathy så har han misslyckats, för hon är enbart jobbig och idiotisk. Man känner dock oerhört starkt för den iranska invandrarfamiljen och slutet tillhör något av det bästa och mest gripande jag sett på film. Ben Kingsleys skådespel är makalöst imponerande, likaså gör Shohreh Aghdashloo en bra prestation. Mitt betyg blir efter en lång stunds funderande en svag fyra.

r_orsen

Mycket vacker, dramatisk och sorglig film. En äkta tragedi. Har ett mycket bra budskap och är inte överdriven eller otrolig. Oscarbelönade skådespelare som Ben Kingsley och Jennifer Conelly har huvudrollerna i den här filmen. Mycket välspelade och Kingsley blev oscarsnominerad för sin roll som Beherani.

BeckyLou

En väldigt mogen film med ett väldigt vuxet tema. Jennifer Connelly som är an av mina stora favoriter gör ett helt fantastiskt jobb här och överglänser till och med Ben Kingsley.
En stark trea, den slutar engagera efter ett tag och man börjar tröttna pa historien.
Sevärd

Kunde han inte bara ha druckit te han också istället!

greenmango

den var bra, men bara bra. den hade inte allt för att en film ska vara bra. den har jag sett en gång och det räcker..

crazybaby

Mycket starka skådespelare och manus. Jag blev tårögd vid flera tillfällen.

Wookad

En väldigt stark och gripande skildring som slutar i riktig tragedi. Att allt kretsar kring ett hus kan tyckas överdrivet, men samtidigt handlar det om personernas liv. Både Kathy och Behrani strävar efter att leva det liv de en gång hade, det liv som tycks vara omöjligt att få tillbaka. Bra skådespeleri, foto och musik. En film som sätter sig i hjärtat och får en att tänka till.

Ett hus av sand och dimma är en mycket vacker film som var svår att slita sig från. Skådespelarna sköter sig utmärkt, särskilt Jennifer Connelly och Ron Eldard. Dock känns det som om slutet spårar ur en bit. Det känns ogenomtänkt och onödigt brutalt. Jag såg ingen poäng med att det slutade som det gjorde. Var det bara jag som fick en tydlig vink om att Kathys och Lesters förhållande var över? Sammanfattningsvis en stark film med lysande skådespelare som ändå faller på det abrupta slutet som faktiskt inte tillförde något utan försämrade filmen som helhet. Svag fyra.
"Is this your house?"

Ett mycket starkt drama som är otroligt välspelat av samtliga involverade. Välgjort, bra musik och snyggt foto. En film som inte bör missas.

Filmen är helt okej tycker jag.

Biopremiär: 2004-09-03