Bourne Identity, The

Handling: En ung man hittas under en storm i havet. Han tas upp på en fiskebåt för att undersökas. Alla tror att han är död men det visar sig att så är inte fallet, han har överlevt två stycken skott och ett antal timmar i det kalla havet med bara ett förlorat minne som åkomma. Han kommer inte ihåg vad han heter, vem han är, vad han arbetar som och liknande.

Filmen handlar om hans kamp för att komma på vem han är, det blir mer och mer spännande när det visar sig att hans förflutna inte är så fredligt som han hoppas... Ett par frågor dyker upp som varför han har en hel bunt med falska pass, hur mycket pengar som helst och en pistol i ett bankfack?

År: 2002
Tim Dutton
Denis Braccini
Nicky Naude

Copyright Universal Pictures

Det här är en bra actionfilm med Matt Damon i huvudrollen. Den har ett intressant upplägg och håller spänningen uppe i så gott som hela filmen. Filmen har några irriterande klyschor här och var, men fördelarna väger klart över bl.a. den fräcka filmningen och ljudet.

macthefinger

Trevlig action, kanske inte så vattentät i intrigen, men definitivt tät. Scenerna på fiskebåten är underbara. Matt Damon passar för rollen, men filmen stjäls av Franka Potente. Underbar närvaro från när hon tjafsar på ambassaden till slutet. Om regin inte flirtat med hongkong-filmen hade den varit bättre, det latenta våldet är mer drabbande än fäktandet. Det är lite fånigt när en ensam assassin skickas att likvidera en annan.

Royban

Mycket bra och rätt realistisk action om minneslösa Jason Bourne.
Actionscenerna här är väldigt bra, och allt funkar på det stora hela väldigt bra. Matt Damon är perfekt som Jason Bourne, och Franka Potente är söt och charmig som Marie.

Det mest underhållande med filmen är att se Bourne arbeta, han är trots allt ett proffs, minnesförlust eller icke, och att se honom gång på gång vinna mot oddsen på grund av sin otroliga skicklighet är väldigt underhållande.

Filmen slutar tyvärr i något av ett antiklimax, men är fortfarande som sagt mycket bra.

C12

Precis som förväntat.
Börjar bra, men bli tillsist löjlig.

Bara trikån med S på bröstet fattas.

Bra Actionfilm snyggt gjord hög intensitet, stark 3:a

Oddbjörn

Härlig spänning, snyggt gjord.

Bra film, spännande och actionfylld. Men jag tycker att det blir rörigt med alla personer som är inblandade och ibland vet man inte vem som är vem och vem som ska döda vem och varför. Det blir en 3:a.

Helt otroligt, vilken film.
Den har allt, action, spänning, thriller, drama och kärlek.
Den unge Mat Damon passar som handen i hansken som Jason Bourne. Den är absolut den bästa film jag sett och tro mig, jag har sett många. Tror jag har sett den minst 10 ggr, men jag blir inte ett dugg less.
Men filmen är inte allt för överdrivande, alltså bilar som exploderar och liknande. Jason Bourne är alltid så himmla smart. Tyvärr så tycker jag inte att restan av skådespelana gör ett så bra jobb. Det är inte dåligt men det är absolut inte i den dimesion som Mat Damon är i.
Om du har andra actionfilmer hemma så är det lika bra att slänga dem i skräpet för det räcker defenitivt med denna film.
Om du vill läsa boken efter du har sett den här filmen så ska du vara beredd på att de stämmer inte mycket ihop med varandra

helt okej film, med massor av action. Bra handling

Venom-

mycket bra action film, gillar suget ;)

Identitet okänd (1988)
Bourne Supremacy, The (2004)
Bourne Ultimatum, The (2007)
Bourne Legacy, The (2012)
Jason Bourne (2016)