Primal Fear

3,6

Handling: Skyldig? Oskyldig? Dehär frågorna är det inte upp till Chicago advokaten Martin Vail (Richard Gere) att bestämma. Hans jobb är att försvara, speciellt om ett fall kommer att göra så att hans namn kommer dras upp extra mycket.

När Vail hör att en urfattig pojke (Edward Norton) har blivit anklagad för mord på en lokal ärkebiskop så tar han sig an fallet, angelägen om medias intresse. Lite vet han, det kommer att nysta upp saker som inte är så trevliga. Detta kommer att testa honom...frågan är om han håller!

År: 1996
Maura Tierney
Jon Seda
Reg Rogers

kalles

En hygglig thriller som tyvärr förlitar sig alldeles för mycket på den stabila skådespelarskaran..

Richard Gere är en bra och charmig skådis, enligt mig är det ett faktum, och han presterar även i den här filmen, samma sak med Linley och suveränen Norton, som imponerar något grymt i sin debut, även om jag saknar ett visst djup i hans spel, som dock har visat sig komma med åren..

Det tråkiga med filmen är att regissören berättar historien utan någon som helst udd, ingen som helst spänning någonstans..

Daniello_

Titta, Richard Gere har faktiskt medverkat i en bra film, det är sant alltså. Här i Primal Fear är Richard Gere väldigt bra, passar perfekt in i rollen den här gången. En riktigt bra advokat rulle för en gång skull, kul! På tal om kul, Edward Norton blir jag inte klok på..allt han gör verkar bli så sanslöst bra, duktig som få!

Den här filmen var väldigt bra. Ett kriminaldrama med intensiva domstolsscener. Den starkaste punkten i den här filmen var helt klart Edward Norton. Det här är en av hans starkaste insatser. Så otroligt bra spelat att jag faktiskt tycker han borde fått en Oscar för denna film. Om du gillar Edward Norton så är denna film ett absolut måste att se!

Savannah

En klart sevärd film, inte minst tack vare en stark, minnesvärd insats från Norton.

En stark 3+ som film & i sin egen genre.

Taglines: Sooner or later a man who wears two faces forgets which one is real. / Don't believe everything you see...

En smart film med en smart intrig, som dock har 1-3 logiska småluckor (2 tillfällen är i domstolen där handlingsförfarandet känns helt ologiskt av domaren och åklagaren) som sänker betyget från en 4. Riktigt bra skådespel är det iaf från alla tre huvudkaraktärer. Detta var Geres näst bästa rollprestation nånsin eller likvärdig med de i En officer och en gentleman och The Hoax - Bluffen.
Nja, filmen kan hamna i DVD-samlingen billigt, men då bara för det ofta utmärkta skådespelet.

Trivia: Wil Wheaton and Leonardo DiCaprio turned down the part of Aaron Stempler (Norton). / 2,100 actors auditioned for the role of Aaron Stampler - Matt Damon was one of them. / When trying out for the role of the altar boy, Edward Norton went into the audition in character, complete with stutters and all, and this won his role.

kalles

En av Geres bästa filmer är ett laddat drama.
Norton är också bra i rollen som den misstänkte mördaren. Det blir extra spännande när man sedan får veta att han lider av personlighetsklyvning.

Daniello_

BeckyLou

En riktigt bra "advokat"-thriller. Fängslande fran början till slut med fantastiska prestationer. Laura Linney är lysande och borde ha fatt ett rejält genombrott med denna.
Mycket bra film, twisten är fantastisk och jag far gashud bara av att tänka pa det.
En fyra!